جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 8:57 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج
پنجشنبه 3 ارديبهشت 1394
سوم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت شیخ بهایی، روز معمار نام‌گذاری شده و به همین مناسبت مهدی موذن رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران برای معماران تجربی پیام تبریکی داده که در زیر می‌خوانید:
کشور ما با سابقه‌اى درخشان و طولانى در هنرهاى گوناگون، سهم بزرگى نيز در توسعه و تکامل معمارى جهان دارد. بناهاى تاريخى و آثار ماندگاری که امروزه در سراسر اين کشور باستانى وجود دارد، نتيجهٔ قرن‌ها کار و تلاش و آثار هنری به جا مانده از نياکان ماست.
اين آثار ارزشمند معمارى معرف فرهنگ و تمدن ايران و ايرانى ، دستاورد تلاش مستمر هنرمندان متعهدی است که با ايمان و ابتکار در تکامل و گسترش هرچه بيشتر معماري مشتاقانه کوشيده‌اند.
با بررسی آثار معماران ایرانی می‌توان به تفکر و تدبیر آنان پی برد و اکنون پس از گذشت سالیان طولانی، این آثار ماندگار و باشکوه به لطف دستان هنرمند ایشان، مانند الماسی درخشان به جلوه‌گری پرداخته چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و زبان را به تحسین خالق آن آثار وادار می‌کند.
مسوولیت‌پذیری، رعایت اصول و قواعد سنتی در بناهای تاریخی گواه این است که گذشتگان ما اخلاق حرفه‌ای را رعایت می‌کردند و اعتقادات آنها از قانونی محکم به نام قانون حمورابی نشات گرفته بود که بخشی از آن به شرح زیر است:
هرگاه معماری خانه‌ای برای شخصی بسازد و ساختمان آن را محکم بنا ننماید به‌طوری که خانه ساخته او خراب گردد و منجر به مرگ صاحب خانه گردد آن معمار را بایستی اعدام نمود.
امروزه کشور ما شاهد حضور معمارانی است که با به کارگیری تجربیات و تلفیق آن با خلاقیت، آثار ارزشمندی به وجود آورده اند.
حفظ جایگاه و منزلت معماران تجربی بی‌تردید به اندازه یک عمر زحمت و تلاش ایشان بوده و میراث گرانبهایی است که سرزمین باستانی ما وارث آن است.
زنده‌یاد سید هادی میرمیران، معمار برجسته معاصر کشورمان که از وی آثار بارزی در معماری و شهرسازی برجای مانده است، خود پیشنهاد دهنده اختصاص یک روز از تقویم رسمی کشور به موضوع معماری بود.
روز معمار همزمان با روز بزرگداشت شیخ‌بهایی از علما و دانشمندان برجسته کشورمان، نام‌گذاری شد. هرچند نام‌گذاری روزی در تقویم به نام معمار نمی‌تواند تجربیات و هنر این اساتید فن را به نسل حاضر انتقال دهد. شیخ بهایی در علوم مختلف به‌خصوص معماری مهارت داشته و آثار گرانبهای به‌جای مانده از ایشان همواره موجب مباهات و افتخار ایرانیان بوده‌است، منارجنبان اصفهان، مسجد امام اصفهان و همچنین طراحی و اجرای بازار و میدان امام در اصفهان را می‌توان از جمله آثار ماندگار وی نام برد. مرحوم استاد حسین لرزاده و حسین زُمرشیدی نیز از جمله معماران معاصر توانمند و چهره‌های ماندگاری هستند که آثار به یاد ماندنی، شیوه و فنون آنها همواره الگویی برای نسل آینده بوده‌است.
سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران برحسب وظایف محوله از سوی وزارت راه و شهرسازی، از سال 1384، امور مرتبط با معماران تجربی از جمله آموزش، برگزاری آزمون‌ها، صدور پروانه اشتغال، عضویت، امور رفاهی و غیره را انجام داده، در کنار آنها به احیای جایگاه ارزشی معماران تجربی در صنعت ساختمان و جامعه پرداخته و با برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی، ایشان را با حوزه مسوولیت خود بیشتر آشنا کرده‌است.
تهیه و توزیع نشریه سازمان، برگزاری جلسات تخصصی و تورهای نمایشگاهی خارج از کشور با هدف ارتقای فرهنگی و تبیین جایگاه و منزلت اجتماعی معماران تجربی همواره در صدر برنامه‌های سازمان قرار داشته و خوشبختانه موجب شد نظر مسوولان امر به این طیف زحمتکش و ارزشمند حاضر در حوزه ساخت و ساز معطوف شود.
این فرصت و روز معمار را مغتنم شمرده به این هنرمندان که توانسند خاک را با هنر تلفیق کرده آثار جاودان خلق کنند، تبریک می‌گویم. امید است معماران تجربی با کوله‌باری از تجربه که در محضر اساتید گذشته و پیشینیان خود کسب کرده‌اند و همواره با اخلاق مداری نسبت به ساخت و ساز و آبادانی کشور اهتمام ورزیده‌اند، بتوانند درانتقال صفات برجسته و تجارب خود به نسل آینده موفق عمل کرده و دورنمای روشنی از آبادانی میهن عزیزمان ترسیم کنند.
منبع خبر: روابط عمومی سازمان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت