جمعه 06 اردیبهشت 1403 ساعت: 10:46 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
دهمین نمایشگاه بین المللی عمران و ساختمان برگزار شد
سه شنبه 9 ارديبهشت 1393
به گزارش روابط عمومی سازمان ، در ابتدای مراسم افتتاحیه نمایشگاه ، محمدحسین کلاتهایی  معاون تحقیقات و پشتیبانی اتاق تعاون ایران با تشکر از سازمان نظام کاردانی ساختمان که علاوه بر همکاری در این نمایشگاه اقدام به برگزاری همایش صنعتی سازی و مدیریت پروژه کرده اند ، افزود: این نمایشگاه با حضور 138 شرکت داخلی و خارجی در فضایی به مساحت 4 هزار و 100 متر مربع برگزار شد.
مدیر امور نمایشگاهی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: این نمایشگاه نسبت به دوره قبل از رشد 20 درصدی شرکت کنندگان برخوردار بوده و کشورهایی همچون آلمان ، هلند ، انگلیس ، ترکیه ، ایتالیا ، برزیل ، آمریکا ، سوئیس و کره جنوبی در این نمایشگاه حضور دارند.
*شاخص های مقاوم سازی مورد توجه قرار گرفته
همچنین در ادامه این مراسم ماشاالله عظیمی  ، رییس هیات مدیره اتاق تعاون مرکزی ایران اعلام کرد : در سال های اخیر گام های خوبی برای تولید مصالح سبک و فناوری نوین در کشوربرداشته شده است. وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد فعالیت های ساختمانی در اختیار بخش های خصوصی و تعاونی قرار دارد، افزود : ارتقا و اصلاح کیفیت مصالح ساختمانی با همکاری مراکز دانشگاهی و تیم تخصصی از بازارهای کسب و کار در حوزه مسکن از جمله این اقدامات است.
وی به وقوع زلزله های اخیر در جزیره کیش اشاره کرد و گفت: بروز این واقعه بدون گذاشتن کوچکترین خسارت نشان از این دارد که شاخص های ساخت مسکن به خصوص در حوزه مقاوم سازی و استحکام در کشور مورد توجه قرار گرفته است .
عظیمی همچنین در خصوص بازار مسکن درکشورگفت : چند مشکل در بازار مسکن وجود دارد که باید به آن توجه کرد ، مشکل اول طولانی بودن زمان ساخت پروژه ها در کشور است زیرا پروسه ساخت پروژه ها در ایران سه برابر کشورهای توسعه یافته است که این عامل موجب خواب سرمایه می شود. از دیگر مشکلات میزان قیمت تمام شده مسکن در ایران است زیرا قیمت مسکن در کشور نسبت به شهرهایی مانند فرانکفورت ، مادرید و کالیفرنیا 60 درصد گرانتر است.
وی در ادامه افزود : مشکل بعدی ساخت و ساز به روش سنتی است زیرا با اینکه اعلام می شود آمار صنعتی سازی در کشور به 18 درصد رسیده اما متاسفانه به آمار 5 درصد هم نرسیده ایم.
وی در پایان اعلام کرد : در مرداد سال جاری نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان در تهران برگزار می شود که علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات به سایت اتاق تعاون ایران مراجعه کنند.
آمار صنعتی سازی واقعی باشد
در ادامه این مراسم مهدی موذن ، رییس شورای مرکزی نظام کاردانی ساختمان به ایراد سخن پرداخت .
وی در ابتدا با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی و افزایش جمعیت ، اعلام کرد :
اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیمی با صنعت ساختمان دارد ، اگر می خواهیم ساختمان مقام بسازیم و عمر ساختمان ها را از 20 سال به 100 سال برسانیم کاملا مشهود است که توانستیم اقتصاد مقاومتی را وارد این بخش کنیم .
رییس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان اینکه جان و سرمایه مردم در دست سازندگان است ، اظهار داشت : مسولیت سنگینی به سازندگان محول شده است. حساسیت شغل ما از پزشکان هم بیشتر است زیرا اگر یک پزشک اشتباه کند یک نفر جان خود را از دست می دهد اما اگر یک سازنده خطا کند "بم "ها اتفاق می افتد پس امروز که فرصت داریم باید چاره جویی کنیم .
مهدی موذن اعلام کرد : دربحث افزایش عمرساختمان ها باید به سه عنصر مصالح ، مقررات ملی ساختمان و نیروی انسانی توجه ویژه ای صورت گیرد .
در بخش مصالح ساختمانی هنوز کارهای بسیاری برای رسیدن به نمونه های استاندارد در پیش داریم ، در صورتی که در ساختمانها مصالح استاندارد استفاده شود می توان عمر ساختمان را افزایش داد . در این بحث برگزاری نمایشگاه می تواند بسیار موثر باشد و سازندگان از مصالح جدید و فناوری های روز دنیا با خبر شوند.
وی با بیان اینکه در ایران صنعتی سازی بسیار ساده گرفته شده است ، افزود : تا چند سال گذشته تنها دو درصد ساختمان سازی ها به روش صنعتی سازی ساخته می شد تا اینکه 2 سال پیش و پس از اجرای پروژه مسکن مهر به طور شتابزده اعلام شد که این آمار به 29 درصد رسیده است.
موذن افزود : اعلام این آمار تنها می تواند ما را از مسیر واقعی خود دور کند زیرا باید بررسی شود که ما صنعتی سازی را در چه دیده ایم ؟ اگر بخش محدودی از ساختمان با مصالح نوین ساخته شود آیا این ساختمان به صورت صنعتی ساخته شده است ؟
رییس شورای مرکزی نظام کاردانی سبک سازی، سریع سازی، مقاوم سازی و ارزان سازی را از پیش نیازهای صنعتی سازی دانست و اعلام کرد : باید کاری کنیم تا پایان برنامه پنجم توسعه به آمار واقعی 20 درصد صنعتی سازی برسیم .
وی با اشاره به لزوم به کار گیری نیروی انسانی ماهر ، اعلام کرد : اگر مصالح استاندارد ، ضوابط پیشرفته و مقررات ملی ساختمان وجود داشته باشد اما نیروی انسانی ماهر در ساخت و ساز به کار گرفته نشود ساختمان ایمن نخواهیم داشت زیرا این افراد عامل انتقال ضوابط ، استانداردها و به کارگیری مصالح هستند.
موذن در ادامه افزود : واژه بدی است که می گویند هر جا مهندس باشد کاردان فنی نمی تواند حضور داشته باشد ، این چه آئین نامه ای است که زنجیره کاری میان مهندس ، کاردان ، معمار تجربی و کارگران را قطع می کند .جالب اینجاست که سازمان نظام مهندسی هم معتقد است که کاردان باید در ساخت و ساز حضور داشته باشد اما نکند که از حقوق مهندس کم شود و به کاردان پرداخت شود ؛ در اینجا تنها باید گفت که مگر اقتصاد تا چه حد مهم است ؟ اخلاق حرفه ای در کجا ی کار است ؟ متاسفانه در حال حاضر نگاه به اخلاق حرفه ای در بخش مسکن بسیار ضعیف است .
موذن همچنین با تاکید بر اینکه رونق صنعتی سازی نیازمند تبلیغ و ترویج است ، گفت : باید مردم بدانند که برای داشتن ساختمان مقاوم باید هزینه بیشتری بپردازند زیرا اگر این هزینه را بپردازند سه برابر زمان فعلی از این ساختمان بهره خواهند گرفت .
حضور کاردانهای فنی ساختمان در مجلس پررنگ شود
سید کاظم دلخوش ، مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری به عنوان دیگر سخنران این مراسم در خصوص مشکلات به وجود آمده برای سازمان نظام کاردانی، اظهارداشت :
متاسفانه در رابطه با وضع قوانین برای سازمان نظام کاردانی ساختمان بسیار ضعیف عمل شده و باید تمامی این قوانین احیا شود ، در این راستا سازمان نظام کاردانی ساختمان باید بخش حقوقی تشکیل دهد زیرا آن زمان که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نوشته می شد هیچ نماینده ای از این سازمان حضور نداشت .
وی در ادامه افزود : پیشنهاد بعدی بنده این است که این سازمان فراکسیونی تحت عنوان "فراکسیون سازمان نظام کاردانی ساختمان "در مجلس راه اندازی کند تا قوانین دائمی و مقطعی در مورد آن سازمان تدوین شود .
مشاور معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در ادامه افزود : با توجه به اینکه قانون برنامه ششم در دست اقدام است توصیه می کنم سازمان نظام کاردانی ساختمان بخش مربوط به خود را در این برنامه پررنگ کند .
دلخوش با بیان اینکه سازمان نظام کاردانی ساختمان باید کاری را که مهندسان نتوانستند انجام دهند را به پایان برساند ، اظهار داشت : متاسفانه حرفه مهندسی درگیر دلالی شده است ، وقتی هر فرد سرمایه داری می تواند ساختمان سازی کند ، بازار کاذب و دلالی به وجود می آید و پس از آن کشور درگیر تورم ، افزایش نقدینگی و ساخت و ساز غیر استاندارد می شود .
منبع خبر: سازمان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت