جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 5:40 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
مهم‌ترين دلايل نوسان نرخ اجاره‌بها
دوشنبه 16 مرداد 1391
ميزان اجاره‌بها و تغيير نرخ آن به‌طور كامل وابسته به عرضه و تقاضاي مسكن است، زماني كه قيمت مسكن آنقدر بالاست كه متقاضيان توانايي خريد يك خانه را ندارند به خانه‌هاي استيجاري روي آورده كه اين خود عامل افزايش قيمت در بازار اجاره‌بها است.
در حالي كه قيمت خريد مسكن در شرايطي است كه متقاضيان براي خريد آن بايد برنامه‌ريزي طولاني‌مدتي داشته باشند، تقاضا به سمت خانه‌هاي استيجاري افزايش يافته و اين خود عاملي براي تغيير نرخ اجاره‌بها است.
هرچند كه آمار تورم سال جاري در بازار اجاره‌بها اعلام نشده‌ است، اما به اعتقاد كارشناسان بالا بودن قيمت خريد و فروش مسكن دليل اصلي نوسان در بازار اجاره‌بها طي دو سال اخير شده‌ است.
از سوي ديگر هرچند بازار اجاره‌بها در دست مالكان است ولي در برخي مناطق مختلف تهران در حالي كه بسياري از مالكان در تلاشند هرچه سريعتر واحد خود را با نرخي منصفانه اجاره بدهند، برخي ديگر از موجران طبق گفته عده‌اي از مشاوران املاك دندان گردي مي‌كنند، چراكه آنها تحت هيچ شرايطي حاضر به اجاره واحدشان با نرخي مناسب و منطقي نيستند و در هر صورت قصد دارند واحدهاي خود را با قيمتي كه در نظر دارند به مستاجر اجاره بدهند.
يك كارشناس اقتصاد مسكن در اين باره اظهار مي‌كند: ركود در بازار خريد و فروش مسكن عامل اصلي سيل تقاضا در بازار اجاره‌بها است، در حال حاضر تقاضا در زمينه اجاره‌ي خانه‌ها بالا است و اين خود منجر مي‌شود كه تعديلي در نرخ‌هاي آن صورت نگيرد.
سرحدي معتقد است: سال گذشته طرح تعزيراتي كه براي كنترل اجاره‌بها در آغاز فصل نقل و انتقالات به اجرا درآمد نه تنها تاثيرگذار نبود بلكه باعث شد تا قراردادهاي غير رسمي و پشت نويس شده نيز به وجود آيد كه پيامدهاي بسياري داشت. بهترين راه براي كنترل اجاره‌بها متناسب كردن عرضه و تقاضا و كاهش قيمت خريد مسكن است.
زماني كه متقاضيان خريد يك خانه بتوانند خانه‌اي مطلوب با توجه به شرايط خود تهيه كنند قطعا تقاضا از سمت بازار استيجاري كاهش پيدا كرده و قيمت اجاره‌ها نيز تعديل مي‌يابد.
نياز به خانه و سرپناه جزو نيازهاي اساسي هر فرد است، از اين رو اول بايد طرح‌ها و سياست‌هايي در راستاي تعديل قيمت خانه اجرا شود تا در پي آن اجاره‌بها نيز كاهش يابد.
ركود در بازار اجاره بها هرگز از منظر علم اقتصاد به‌وجود نمي‌آيد زيرا از آنجاييكه همه نياز به يك سرپناه دارند در بازار استيجاري قيمت با سرعت بالاتري نسبت به بازار خريد و فروش مسكن رشد مي‌يابد. اگر افراد نتوانند در بازار استيجاري نيز مسكني مناسب و در شان خود پيدا كنند ناچارند در مراكز دور از شهر در حومه‌ها، شهرهاي جديد يا مسكن‌هايي كه از استانداردهاي مطلوب برخوردار نيست زندگي كنند كه آن هم در نوع خود تبعاتي به دنبال دارد.
از سوي ديگر مالكاني كه عرضه‌كننده واحد‌هاي استيجاري هستند با خالي ماندن واحدها مشكلي نداشته زيرا آنها به عنوان مصرف‌كننده در بازار حضور نداشته بلكه به عنوان يك سرمايه‌گذار در بازار خريد و فروش مسكن و اجاره‌بها فعاليت مي‌كنند.
منبع خبر: ايسنا



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت