پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 2:45 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
افت 35 درصدي يا افزايش 100 درصدي بهاي مصالح ساختماني؟!
سه شنبه 23 خرداد 1391
به همراه نوسانات قيمت مصالح ساختماني در بازار جهاني، كنترل قيمت بازار مسكن در كشور با چالش هاي جديدي مواجه شده است.
در پي اعلام روزنامه عربي الايام، قيمت مصالح ساختماني در بازار كشورهاي همسايه با افت مواجه بوده است اين در حالي است كه جعفر قرائتي ستوده دبير انجمن توليدكنندگان و فناوران صنعتي ساختمان از افزايش 60 تا 100 درصدي مصالح ساختماني خبر مي دهد.
براساس اين گزارش، افت بهاي جهاني نفت و كاهش تقاضا باعث كاهش قيمت مصالح ساختماني مانند سيمان، فولاد و ميلگرد و نيز افت بهاي مسكن مبله و نوساز در كشورهاي منطقه خاورميانه شده است.
ميانگين بهاي جهاني سيمان از 41 درهم در هر تن به قيمت دلار آزاد، حدود 20 هزار تومان به 28 درهم در هرتن يعني حدود 14 هزار تومان به دلار آزاد رسيده است.
قرائتي ستوده گفته است: مصالح ساختماني توليد داخلي بين 20 تا 40 درصد و مصالحي كه مواد اوليه آن ها از كشورهاي خارجي تامين مي شود بين 60 تا 100 درصد افزايش قيمت را تجربه كرده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر حتي آمارهاي رسمي از روند خريد و فروش مصالح ساختماني از رشد قيمت ها حكايت دارد و تمامي فرآيندهاي توليد مسكن مورد غفلت قرار گرفته و سوء استفاده كنندگان هم از آب گل آلود ماهي گرفته اند و بازار داخلي مسكن را متشنج كرده اند.
بنا بر گزارش رسمي مركز آمار ايران، نرخ مصالح ساختماني در نيمه نخست سال 90 شامل خاك رس با 21.3، ماسه 8 تا 25 درصد، تيرآهن 8 تا 35 درصد و انواع ميلگرد 8 تا 21 درصد نسبت به مدت مشابه سال 89 افزايش داشته است.
گفتني است، قيمت آهن(ميلگرد و ورق) در مقايسه با پيش از اجراي فاز اول طرح هدفمندي يارانه ها رشد 35 تا 40 درصدي داشته اين در حالي است كه واحدهاي فولادسازي تحت پوشش دولت هستند.
همچنين قيمت آجر و گچ از ديگر اقلام پرمصرف ساختماني هستند كه در مقايسه با دوره مذكور شاهد رشد 80 درصدي بودند و اين وضعيت همچنان ادامه دارد.
لازم به ذكر است، نرخ حمل و نقل از ديگر هزينه هاي شاخص در بخش ساختمان و مسكن است كه در دوره ياد شده قيمت ها در اين بخش بيش از 100 درصد افزايش داشته كه به زيان اجراي طرح هاي عمراني بوده است.
در ادامه خوانساري معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور از تعديل و ما به التفاوت قيمت مصالح ساختماني براي اجراي پروژه هاي عمراني همه ساله خبر داد و گفت: قيمت هاي مصالح ساختماني اعلام مي شود تا دست اندركاران در امر ساخت و ساز با هزينه هاي اضافي ناشي از رشد قيمت ها مواجه نشوند كه ضمن جلوگيري از ضرر و زيان هاي احتمالي، موجب اجراي به موقع عمليات عمراني مي شود.
خوانساري يادآور شد: اكنون بخش ساختمان و مسكن شاهد رشد همه هزينه هاي مربوطه اعم از شن و ماسه، خاكبرداري، سوخت ماشين آلات سنگين(گازوئيل) حمل ونقل و انواع مصالح ساختماني است و اين امر اجراي پروژه هاي عمراني را مشكل ساز كرده است.
منبع خبر: باشگاه خبرنگاران



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت