شنبه 01 اردیبهشت 1403 ساعت: 12:33 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
شايع‌ترين حوادث ساختماني 70درصد اتفاقات به مرگ مي‌انجامد!
دوشنبه 25 ارديبهشت 1391
هم اكنون 46 درصد كل حوادث ناشي از كار در پروژه هاي ساختماني اتفاق مي‌افتد كه متاسفانه 70 درصد آن منجر به مرگ و مير نيروي كار مي‌شود. با اين حال، "گودبرداري"و"ريزش ساختمان" دو علت مهم در بروز حوادث اين بخش هستند.
بر اساس استانداردهاي بين المللي هر حادثه منجر به فوت باعث از بين رفتن 7500 روز كاري مي شود و طبق آمارهاي بين المللي هر ساله 60 هزار حادثه منجر به فوت در كارگاه هاي ساختمان سازي كشورها رخ مي دهد.
براساس آمار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي،46 درصد حوادث منجر به فوت كشور ما در كارگاه هاي ساختمان سازي اتفاق مي افتد كه البته گودبرداري و ريزش ساختمان؛ بيشترين سهم را در بروز حوادث به خود اختصاص داده اند.
به صورت كلي حوادث و بيماري هاي ناشي از كار 4 درصد از توليدات ناخالص داخلي را به خود اختصاص مي دهد. با اين حال ساليانه 270 ميليون حادثه در محيط هاي كاري رخ مي دهد و 160 ميليون بيماري شغلي گزارش مي شود.
آمارها نشان مي دهد 80 درصد حوادث شغلي ناشي از خطاها و رفتارهاي انساني است. تاكنون 23 درصد از حوادث ساختماني هنگام عمليات گودبرداري و آماده سازي زمين به فوت كارگران منجر شده است.
با اين حال، آمار مربوط به حوادث ناشي از كار در ساختمان سازي هاي ايران نسبت به متوسط جهاني بسيار بالاتر است كه نشان دهنده لزوم تدوين برنامه هاي پيشگيرانه، صرف هزينه از سوي دولت و آموزش به كارفرمايان در اينگونه پروژه ها است.
هر ساله 17 درصد حادثه مرگبار در كارگاه هاي ساختماني جهان اتفاق مي افتد كه در ايران اين ميزان بالغ بر 46 درصد است كه بيانگر فاصله معنادار وقوع حوادث ناشي از كار ساختماني در ايران نسبت به كشورهاي ديگر است.
تاكنون در اين زمينه آئين نامه ها و دستورالعمل هاي فراوني تدوين و براي اجرا ابلاغ شد اما عدم وجود ضمانت اجرايي كافي، ضعف دولت در انجام بازرسي و كنترل هاي لازم و همچنين تمايل كارفرمايان به كسب بالاترين سود در كارگاه هاي ساختماني و حذف هزينه هاي حياتي ارتقاي ايمني در اين كارگاه ها؛ باعث وقوع حوادث مرگبار براي نيروهاي شاغل در اين بخش مي شود.
يكي از مهم ترين آئين نامه هاي موجود در اين بخش كه شامل 9 فصل و 329 ماده است به استناد مواد 85 و 86 قانون كار در ارديبهشت ماه سال 81 تدوين و در شهريور همان سال به تاييد وزير وقت كار و امور اجتماعي نيز رسيده كه هدف اصلي آن "پيشگيري از حوادث منجر به صدمات و خسارات جاني و مالي در عمليات ساختماني و تامين ايمني و حفاظت نيروي انساني شاغل در كارگاه هاي ساختماني" اعلام شده است.
بر پايه اين گزارش، درگيري با ماشين آلات، ريزش آوار و گودبرداري، سقوط از ارتفاع، سقوط اشياء و انفجار به عنوان مهم ترين عوامل وقوع حوادث ساختمان سازي كشور شناخته مي شود.
همچنين عدم تهيه و استفاده از وسايل حفاظت فردي، بي احتياطي حادثه ديده، عدم نظارت كارفرما، نقص فني بالابر، اعمال روش كار ناايمن، نبود مهارت لازم براي انجام كار و استفاده از ابزار كار ناايمن نيز از مهم ترين دلايل و خطاهاي انساني در بروز حوادث ناشي از كار در پروژه هاي ساختماني كشور است.
به صورت كلي وقوع حوادث مختلف در زمان احداث ساختمان در كشور چند نتيجه تلخ عمده را درپي خواهد داشت كه به فوت، نقص عضو، شكستگي و ساير مصدوميت ها تقسيم مي شود.
منبع خبر: مهر



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت