چهارشنبه 04 اردیبهشت 1403 ساعت: 11:22 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
نهضت نوسازي بافت‌هاي فرسوده كليد مي‌خورد؟
دوشنبه 19 دي 1390
به‌ازاي تخريب هر واحد مسكوني در بافت‌هاي فرسوده 3.2 واحد جديد توليد مي‌شود كه مي‌تواند فرصت بسيار مناسبي براي حل مشكل كمبود مسكن در كشور باشد.
بيش از 72 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور شناسايي شده است و بنا بر قانون برنامه پنجم بايد سالانه 10 درصد از بافت‌هاي فرسوده بهسازي شوند و اگرچه قانون حمايت از ساماندهي، توليد و عرضه مسكن و همچنين قانون حمايت از احيا، بهسازي و نوسازي بافت ناكارآمد شهري از پشتوانه‌هاي قانوني بهسازي بافتهاي فرسوده در كشور به شمار مي‌روند اما به‌نظر مي‌رسد نوسازي اين مناطق به عزم جدي‌تري نياز دارد.
از سوي ديگر76 درصد مناطق كشور از نظر بروز زلزله پرخطر محسوب مي‌شوند و بافت‌هاي فرسوده از آسيب‌پذيرترين محدوده‌هاي جمعيتي در مقابل بروز حوادث طبيعي و به‌ويژه زلزله هستند.
بر اين اساس اگرچه اين مناطق از يك سو تهديدي بسيار جدي محسوب مي‌شوند اما از سوي ديگر مي‌توانند فرصت بسيار مناسبي براي جبران كمبود مسكن در كشور باشند.
در اين راستا تسهيلات ساخت 22،20 و 25 ميليون توماني بدون نياز به سپرده‌گذاري و با سود 14 درصد پرداخت مي‌شود و به واحدهايي كه اقدام به تجميع كنند يا حداقل عرصه 150 متر مربع را تامين كرده باشند وديعه 10ميليون توماني اسكان موقت نيز پرداخت مي‌شود كه با توجه به نرخ اجاره بها به نظر مي‌رسد ميزان آن بسيار كم است.
البته محمد آئيني، عضو هيئت مديره شركت عمران و بهسازي شهري، معتقد است: اقدام براي بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده گسترده است و اگر بخواهيم همه بار را بر دوش دولت بگذاريم، نوسازي انجام نمي‌شود.
وي با تاكيد بر اين‌كه اصل نوسازي بر پايه مشاركت مردم شكل مي‌گيرد، تصريح كرد: دولت سياست‌ها را اعمال كرده و در جاهايي كه امكان باشد به روند نوسازي كمك مي‌كند.
اما به‌نظر مي‌رسد با توجه به تاكيد مسوولان بر ساخت مسكن مهر به شيوه خود مالكي در سال آينده ساخت و ساز در بافت فرسوده رونق بيشتري پيدا كند.
البته بازسازي به‌صورت انبوه نيز با مشكلاتي روبرو است كه در اين‌باره ايرج رهبر- رييس كانون سراسري انبوه‌سازان- با تاكيد بر اين‌كه بافت‌هاي فرسوده مشكلات خاص خودشان را دارند و يكي از مهمترين‌ آنها تملك زمين است، ‌گفت: جلب اعتماد ساكنان بافت‌هاي فرسوده مشكل است.
رهبر در ادامه با بيان اين‌كه ورود به بافت‌هاي فرسوده به سه صورت ممكن است، افزود: تملك، مشاركت و كليد به كليد از راه‌هاي مشاركت در بافت‌هاي فرسوده محسوب مي‌شوند.
دراين‌باره علي نيكزاد، وزير راه و شهرسازي، با تاكيد بر اين‌كه بايد مسئله اقتصادي بافت فرسوده را حل كرد، خاطرنشان كرد: در هر واحد در بافت فرسوده چند خانوار زندگي مي‌كنند و با پولي كه براي خريد واحد به آن‌ها داده مي‌شود نمي‌توانند جايي را براي زندگي تهيه كنند بنابراين بايد چنين مشكلي حل شود تا سرمايه‌گذاري در اين مناطق توجيه داشته باشد.
به نظر مي‌رسد دولت همانند ساخت مسكن مهر، براي نوسازي بافت‌هاي فرسوده نيز بايد با عزم جدي از انبوه‌سازان كمك بگيرد تا نهضت نوسازي در بافت فرسوده كليد بخورد.
منبع خبر: ايسنا



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت