جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 1:07 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
رونق ساخت مسكن در خط‌ پايان؟
يكشنبه 11 دي 1390
تازه‌ترين گزارش رسمي از اوضاع ساخت‌وسازهاي مسكوني در كشور، حكايت از توقف شتاب فعاليت‌هاي ساختماني طي نيمه‌ اول سال90 دارد؛ احداث واحدهاي مسكوني در شهرهاي كشور در حالي كه طي سال 89 رشد 31 درصدي را تجربه كرده بود و مي‌توانست امسال نيز به عنوان دومين سال رونق، ركورد تازه‌اي را ثبت كند، برخلاف انتظار در 6 ماه اول 6/0 درصد افت كرد؛ به اين معني كه در اين مدت – بهار و تابستان- معادل نيمه‌اول سال گذشته حدود 330هزار واحد مسكوني در شهرها ساخته شده است.
در مسير توقف ناگهاني شتاب مثبت ساخت‌وساز - آن هم در شرايطي كه انبوه‌سازي در تهران بدون رشد منفي، همچنان در اوج است- رد پاي بزرگي از «مسكن‌مهر» ديده مي‌شود.
مدير كل دفتر اقتصاد مسكن در اين باره مي‌گويد: كاهشي كه در حجم صدور پروانه‌هاي ساختماني در نيمه اول سال رخ داده را نبايد نشانه‌اي از پايان رونق مسكن تلقي كرد، بلكه دليل آن توقف صدور مجوز مسكن ‌مهر طي اين مدت بوده است.
علي چگيني براي اثبات تداوم رونق تاكيد مي‌كند: ركود مسكن معمولا زماني به وجود مي‌آيد كه حجم كل ساخت‌وسازهاي سالانه از 500 هزار واحد تجاوز نكند، در حالي كه با كارنامه نيمه‌اول، چنين سناريويي براي سال90 كاربرد ندارد.
دورموتور ساخت‌وساز در كشور بعد از يك‌سال ركوردزني در صعود ماهانه فعاليت انبوه‌سازان، از حالت افزايشي خارج شده و با تثبيت سرعت، هم‌اكنون شتاب آپارتمان‌سازي را به «صفر» رسانده، طوري كه حجم واحدهاي جديد در نيمه اول امسال مشابه پارسال بوده است.
درباره وضعيت ساخت‌وسازهاي مسكوني سراسر كشور در سال90، تاكنون هيچ آماري منتشر نشده بود تا مشخص كند «آيا رونق انبوه‌سازي‌هاي سال گذشته ادامه‌دار بوده يا نه؟» اما روز گذشته گزارش رسمي از صدور پروانه‌هاي ساختماني مناطق شهري طي نيمه ‌اول سال90 توسط شهرداري‌هاي سراسر كشور در اختيار «دنياي‌اقتصاد» قرار گرفت كه محتواي آن، از كندشدن فعاليت‌هاي ساختماني حكايت دارد.براساس اين گزارش، در 6 ماه اول امسال تعداد واحدهاي مسكوني كلنگ‌زني شده در شهرهاي كشور 6/0 درصد نسبت به مدت مشابه سال89 كاهش پيدا كرده است به طوري كه حجم احداث از 332 هزار و 700 واحدمسكوني در نيمه‌اول پارسال به 330 هزار واحد در نيمه اول امسال رسيده است.
اين در حالي است كه ساخت‌وساز در 6 ماه اول سال گذشته، از رشد 51 درصدي نسبت به نيمه‌اول سال88 برخوردار بوده است و شايد نتوان با مقايسه توليد سال جاري با سال گذشته، ساخت‌وساز‌هاي كنوني را كم‌رونق يا كم‌سرعت توصيف كرد.
در دو فصل ابتدايي سال‌جاري، اگرچه حجم ساخت‌وسازها در كل كشور افزايشي نداشته و حتي حدود 3 هزار واحد نيز كاهش داشته است، اما در تهران نرخ رشد اين شاخص، قابل ملاحظه‌ است و در مقابل، بيشترين كاهش ساخت‌وساز، نصيب شهرهاي كوچك شده است.
طبق جدول صدور پروانه‌هاي ساختماني، در شهر تهران طي نيمه اول امسال 101 هزار واحد مسكوني جديد ساخته شده كه نسبت به نيمه اول سال گذشته 53 درصد افزايش يافته است.
در شهرهاي بزرگ نيز در همين مدت بيش از 88 هزار واحد احداث شده كه در مقايسه با دوره مشابه سال89، كاهش 3/3 درصدي را نشان مي‌دهد.اما در ساير مناطق شهري –شهرهاي كوچك و متوسط- ساخت‌وساز 20 درصد افت كرده؛ طوري كه در اين مناطق در نيمه اول امسال كلنگ ساخت 140 هزار واحدمسكوني زمين زده شده است.
به اين ترتيب، تهران با سهم 30 درصدي از كل ساخت‌وسازها در نيمه اول امسال، توانسته آمار عملكرد كشوري را از «رشد منفي» نجات دهد و آن را در مرز «رشد صفر» نگه دارد.
احداث مسكن در كشور بدون افزايش نسبت به پارسال، درست بعد از رشد 31 درصدي عرضه واحدهاي مسكوني جديد در سال89، اتفاق افتاده است كه با توجه به اينكه «سال گذشته» به عنوان اولين سال رونق بعد از ركود سال‌هاي 87 و 88 به حساب مي‌‌آيد، اين پرسش مطرح است كه آيا رونق، اين بار خيلي‌زود به خط‌پايان رسيده است؟
بازار ساخت‌وساز در سال86 با رشد 71 درصدي مواجه شد تا شرايط براي ركود بعدي را فراهم كند و در سال 87 و 88 به ترتيب 4- درصد و 16- درصد رشد در اين حوزه حاصل شد. در سال 89 نيز به عنوان سال اول رونق، ساخت‌وساز 31 درصد افزايش يافت. اما رونق مسكن كه مطابق تجربه دوره‌هاي گذشته معمولا بين 5/1 تا 2 سال بايد زمان ببرد، در دوره كنوني و با ثبت نرخ رشد كاهشي ساخت‌وساز در نيمه‌اول امسال، عمر آن به يك‌سال محدود شده است.
ساخت‌وساز در شهرهاي كشور در نيمه اول امسال در حالي نزديك به يك درصد افت داشته كه در فصل بهار نرخ رشد، منفي 10 درصد بوده است.
بررسي ميانگين سطح زيربناي واحدهاي مسكوني جديد نيز نشان مي‌دهد در نيمه اول امسال اين شاخص در كل كشور 5/5 درصد افزايش پيدا كرده در حالي كه در شهر تهران، ميانگين مساحت خانه‌هاي جديد، 10 درصد افت داشته است. اين اعداد حاكي است: سازنده‌ها در تهران سعي كرده‌اند با سرمايه ثابت، تعداد بيشتري واحدمسكوني احداث كنند، اما در ساير شهرها به خاطر ارزانتر بودن قيمت زمين و هزينه‌هاي ساخت، مساحت واحدها افزايش پيدا كرده، به اين معني كه با سرمايه ثابت، تعداد واحدها نسبت به سال قبل كاهش داشته است.
تحليل‌هاي كارشناسي درباره توقف ناگهاني شتاب مثبت در ساخت‌وساز حاكي است: طرح مسكن‌مهر همان‌طور كه در سال گذشته حجم احداث واحدمسكوني در كشور را افزايش داد، امسال تحت تاثير توقف صدور مجوز جديد در اين طرح، حجم ساخت‌وساز را كاهش داده است.
طبق آمارهاي موجود در وزارت راه‌وشهرسازي، سال گذشته بيش از 300 هزار مجوز ساخت مسكن‌مهر در سطح كشور صادر شد كه اين عدد در كنار ساير ساخت‌وسازهاي مسكوني در داخل شهرها، حجم كل را به 722 هزار واحدمسكوني رساند.اما در سال‌جاري به دليل تكميل ظرفيت مسكن‌مهر، پروانه ساختماني براي اين طرح صادر نشد و همه ساخت‌وسازها متكي به سرمايه سازنده‌ها و اراده بخش خصوصي بود.
به اين ترتيب، ساخت‌وساز تحت تاثير قطع وابستگي انبوه‌سازان به مسكن‌مهر، در نيمه اول سال جاري، رشد نكرد.
در اين زمينه مديركل دفتر اقتصاد‌مسكن در وزارت راه‌وشهرسازي نيز درباره افت‌ريز حجم ساخت‌وساز در كشور،گفت: اين اتفاق را نبايد نشانه پايان رونق‌مسكن قلمداد كرد، بلكه دليل آن، توقف صدور مجوز مسكن‌مهر در سال جاري بوده است.
وي در توضيح خود افزود: كاهشي كه در حجم صدور پروانه‌هاي ساختماني در نيمه اول امسال رخ داده، فقط شامل شهرهاي كوچك و متوسط است كه مسكن‌مهر در داخل آنها اجرا مي‌شود و چون امسال اجرا نشده، آمار ساخت‌وساز در اين مناطق 20 درصد كاهش پيدا كرده است. اما در تهران و شهرهاي بزرگ كه طرح مسكن‌مهر آنها در شهرهاي‌جديد ساماندهي شده و هيچ مجوزي براي ساخت مسكن‌مهر در آنها صادر نشده، ساخت‌وساز در سال جاري افت نداشته است و اين نشان مي‌دهد رشد منفي 1درصدي ساخت‌وساز در كشور ناشي از توقف صدور مجوز مسكن‌مهر بوده است و ارتباطي به ركود و رونق مسكن ندارد.
بنابراين ملاحظه مي‌شود انبوه‌سازان و سرمايه‌گذاران ساختماني در حال حاضر با وضعيت مشابه پارسال كه وضعيت خوبي بوده، فعاليت مي‌كنند و فقط توقف صدور مجوز جديد ساخت مسكن‌مهر در نيمه اول امسال بلافاصله باعث شد ساخت‌وساز در شهرهاي كوچك 20 درصد كاهش يابد.
علي چگيني تصريح كرد: مسكن‌مهر در شهرهاي كوچك و متوسط، جانشين ساير ساخت‌وسازهاي مسكوني شده، اما در تهران يا شهرهاي بزرگ هنوز گرايش به غيرمسكن‌مهر هم وجود دارد.
اين مقام وزارت راه‌وشهرسازي همچنين تاكيد كرد: ركود مسكن معمولا زماني اتفاق مي‌افتد كه حجم كل ساخت‌وساز سالانه به زير 500 هزار واحدمسكوني برسد در حالي كه با ساخت بيش از 300 هزار واحدمسكوني در نيمه اول و صدور مجوز جديد مسكن‌مهر در نيمه دوم امسال پيش‌بيني مي‌شود عملكرد سال90 از وضعيت قابل‌توجهي برخوردار است.
چگيني با اشاره به رونق چشمگير ساخت‌وساز در تهران گفت: رشد انبوه‌سازي در پايتخت در ماه‌هاي اخير با توجه به اينكه براساس تجارب گذشته، تهران شهر پيشتاز در ركود و رونق مسكن محسوب مي‌شود، نشانه‌اي ديگر از تداوم رونق در سال جاري است. ضمن اينكه بايد توجه داشت رونق سال 86 ناشي از شوك قيمتي بازار مسكن بود در صورتي كه وضعيت مطلوب صدور پروانه‌هاي ساختماني از پاييز سال88 تاكنون با كمترين افزايش قيمتي صورت پذيرفته است.
منبع خبر: ايران اکونوميست



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت