جمعه 31 فروردین 1403 ساعت: 6:51 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
كارنامه مسكن مهر به روايت وزير
پنجشنبه 8 دي 1390
وزير راه‌وشهرسازي ديروز در مراسم «بزرگ‌ترين تغيير مديريتي در مسكن‌مهر» از فرصتي كه با حضور همه مديران دولتي بخش مسكن پشت‌ يك ميز، به وجود آمده بود، ابتدا استفاده كرد و آخرين مهلت واگذاري واحدها را به آنها گوشزد كرد و سپس پيكان انتقاد‌هاي مسوولان قبلي به طرح مسكن‌مهر را 180 درجه تغيير داد و خطاب به منتقدان گفت: «افرادي كه امروز شهرهاي جديد حاشيه تهران را به محل تشديد مهاجرت به پايتخت تشبيه مي‌كنند، خودشان در دولت‌هاي قبل ايجاد چنين مناطقي را تصويب كرده بودند. الان اگر واقعا چنين اعتقادي دارند بنويسند و امضا كنند كه اشتباه كرده‌اند، من هم آن را قبول مي‌كنم.
شهرهاي جديد اطراف كلان‌شهرها به خصوص تهران صرف‌نظر از آنچه منتقدان مسكن‌مهر مطرح مي‌كنند، در حال حاضر مهم‌ترين برنامه دولت - تامين مسكن ارزان قيمت براي كم‌درآمدها- است.
البته، افتتاح‌هاي پشت‌ سرهم واحدهاي مسكوني‌مهر كه اين روزها توسط رييس دولت يا معاون اول او انجام مي‌شود اغلب در شهرهايي است كه خانه‌دار شدن در آنجا، آنچنان دغدغه محسوب نمي‌شود. اما براي كلان‌شهري چون تهران به‌رغم دستور بهاري (اوايل سال جاري) رييس‌جمهور براي تسريع در تحويل واحدهايي كه از سال88 ساخت آنها در پرند و هشتگرد و پرديس شروع شده، اتفاق قابل قبولي تاكنون رخ نداده است.
منتقدان مي‌گويند دولت در احداث حدود 200 هزار واحد مسكوني‌مهر در اطراف تهران مرتكب اشتباه فني شده است چون پايتخت‌نشينان حاضر نخواهند شد بين تهران و اين مناطق مسافرت روزانه داشته باشند.
منتقدان مسكن‌مهر كه اغلب از مسوولان قبلي وزارت مسكن يا مشاوران برنامه‌ريز آنها هستند، معتقدند: اين طرح دولت بيشتر از آنكه در ساير استان‌ها پيشرفت داشته باشد، بايد در تهران به سرانجام مطلوب مي‌رسيد.
اين نگاه اكنون در كنار وقايعي همچون نبود خدمات زيربنايي و روبنايي در شهرهاي جديد، باعث شده است نمره قبولي طرح مسكن‌مهر -چه دولت بخواهد و چه نخواهد- به موفقيت اين شهرها به بهره‌برداري از واحدها و اسكان خانوارها در آنها، گره بخورد.
شايد علي نيكزاد ديروز با استناد به همين فرضيه، كنايه «از مديري كه افتتاح نكند خوشم نمي‌آيد» را استفاده كرد و خطاب به معاونان خود اعلام كرد: «مديران وزارتخانه تا سال91 فرصت دارند واحدهاي مسكوني‌مهر را تحويل متقاضيان دهند، برخي از مديران هم تصور نكنند كه در سال‌هاي پاياني دولت قرار داريم و نمي‌توانيم آنها را تغيير دهيم.
ديروز جمشيد نورصالحي معاون نيكزاد در شهرهاي جديد چند دقيقه قبل از توديع، به صراحت گفت: «مشكل اصلي ما اين بود كه نتوانستيم واحدهاي مسكن‌مهر را به افتتاح برسانيم. البته همه مي‌دانند شهرهاي‌جديد تفاوت عمده‌اي با ساير شهرهاي كشور كه در آنها مسكن‌مهر افتتاح شده، دارد.
شهرهاي جديد به 100 درصد عمليات روبنايي و تاحدود زيادي به عمليات زيربنايي نياز دارد. نمي‌شود مسكن‌مهر ساخت و بدون امكانات، از مردم خواست در آنها ساكن شوند.
مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد كه مسووليت تامين مسكن 8كلان‌شهر كشور حدود دو سال برعهده او بود، افزود: «قبول داريم تامين مسكن ساكنان فعلي تهران، برعهده سه شهر جديد اطراف تهران است، اما در حال حاضر شهرهاي جديد حداقل به 600 ميليارد تومان اعتبار براي ايجاد خدمات زيربنايي نياز دارند.» نورصالحي در پايان، بهترين تجربه مديريتي‌اش در ‌مسكن‌مهر را اين‌طور به مدير عامل جديد منتقل كرد: «در يكي از افتتاح‌هايي كه در يكي از شهرهاي جديد داشتيم، مشخص شد تا زماني كه همه امكانات در كنار واحدها مستقر نشود، مردم رغبتي به سكونت در اين واحدها نخواهند داشت.
براساس اطلاعاتي كه مديرعامل وقت شركت عمران شهرهاي جديد صبح ديروز ارائه كرد، در 8 شهر جديد كه مهم‌ترين آنها در حاشيه‌ تهران قرار دارد، نزديك به 400 هزار واحد مسكوني‌مهر در حال ساخت است كه تاكنون عمليات ساخت‌وساز آنها به نصف رسيده و 51 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.شهرهاي جديد 40 درصد از بار تامين مسكن جديد در كشور را بايد به دوش بگيرد، زيرا دولت درنظر دارد همه متقاضيان مسكن ساكن در كلان‌شهرها را در شهرهاي جديد اسكان دهد.
علي نيكزاد، وزير راه‌وشهرسازي در مراسم توديع و معارفه مديرعامل شهرهاي جديد، قبل از آنكه به منتقدان قديمي مسكن‌مهر پاسخ دهد، پست جديد جمشيد نورصالحي را اعلام كرد تا نشان دهد، به‌رغم تاخير در افتتاح واحدها، تقصيري متوجه تيم او در وزارت راه‌وشهرسازي نيست.
نورصالحي از امروز به طبقه چهاردهم ساختمان وزارت راه‌وشهرسازي نقل‌مكان مي‌كند تا به عنوان قائم‌مقام وزير در امور بين‌الملل، مناسبات اقتصادي دولت با 5 كشور را جلو ببرد.
نيكزاد بعد از اين اعلام، سراغ منتقدان رفت و گفت: «خيلي از كساني كه در گذشته پاي مصوبات دولت‌هاي وقت را مهر زده‌اند و احداث شهرهاي‌جديد را تاييد كرده بودند، حالا دارند تكذيب مي‌كنند و ايراد مي‌گيرند. اين افراد اگر مكتوب بنويسند اشتباه كرده‌اند، من هم پاي نامه‌شان مي‌نويسم قبول.
وي افزود: شهرهاي‌ جديدي كه نيمه‌‌كاره و آماده‌سازي نشده، رها شده بود، ما داريم آنها را تمام مي‌كنيم.
وزير راه‌وشهرسازي با بيان اينكه اگر مسكن‌مهر مورد تاييد مقامات ارشد نظام نبود، با يك اشاره آنها، تا به حال متوقف شده بود، تاكيد كرد: «در همين شهرهاي جديد كه سال‌ها است به وجود آمده، تا قبل از ورود ما به وزارت مسكن، حدود 500 هزار نفر جمعيت داشت، اما الان با ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر، جمعيت يك ميليون و 300 هزار نفري را متحمل مي‌شوند. در مورد شهرهاي جديد اطراف تهران نيز، برنامه‌ ما رشد حداقل دوبرابري جمعيت اين شهرها است كه به همين نسبت از بار متراكم ساكنان پايتخت كاسته خواهد شد.
نيكزاد خطاب به همه كساني كه مدعي هستند دولت بايد به جاي اطراف، در داخل شهر تهران زمين رايگان براي ساخت مسكن‌ واگذار مي‌كرد، گفت: «هر كس در هر منطقه‌اي از تهران زمين دولتي پيدا كرد آدرس آن را به ما بدهد تا براي ساخت مسكن اختصاص دهيم. دولت در داخل كلان شهرها از جمله تهران، زمين در مقياسي كه بتواند با آن تامين مسكن كند، ندارد.
وي در عين حال افزود: «برخي از همين منتقدان زماني كه بنده وزير شدم و خواستم در اطراف شهرها، زمين 99ساله براي مسكن‌مهر واگذار كنم به من گفتند اصلا زميني نداريم كه خب ما پيگير شديم و پيدا كرديم. الان هم به جرات مي‌گويم در اطراف شهرها هرچقدر زمين مسكوني بخواهيم هست، اما در مورد شهر تهران به دليل اينكه اين شهر از اطراف محصور شده است، امكان تامين زمين را نداريم.
وزير راه‌وشهرسازي در جمع مديران مسكن‌مهر وزارتخانه با بيان اينكه انواع مجوزهاي دولتي و اختيارات دست شما است، گفت: زمين‌هاي مازاد را بفروشيد و در شهرهاي جديد خرج خدمات مورد نياز سكونتي كنيد. مطالعات كارشناسي و تاكيد دولت مي‌گويد مشكل مسكن كلان‌شهرها بايد از طريق شهرهاي جديد حل شود.
علي نيكزاد افزود: فلسفه جلسه امروز، توديع و معارفه نيست، بلكه تزريق خون جديد براي اتمام كار است. مهلت من به شما مديران براي تكميل واحدهاي مسكوني‌مهر و واگذاري آنها به متقاضيان، پايان سال 91 است.
نيكزاد اشاره‌اي هم به ماجراي حضور يك شركت خارجي –پروژه تركيه‌اي كوزو در پرند- روي زمين‌هاي 99ساله دولتي در كشور كرد و گفت: چطور اين شركت توانست در فاصله كوتاهي 20 هزار مسكن‌مهر در قالب برج را احداث كند، اما برخي از داخلي‌ها هنوز موفق نشده‌اند؟
وي تاكيد كرد: مسكن‌مهر كه دو سال پيش در دامنه بود، الان به قله نزديك شده و در اين مسير هر نوع تذكر سازنده‌ از طرف هر شخص يا گروهي را مي‌‌پذيريم.
وزير در لابه‌لاي صحبت‌هاي خود به نوعي به معذوريت‌هايي كه مدير قبلي شهرهاي‌جديد با آن روبه‌رو بود، نيز اشاره و تاييد كرد: «به هرحال در شهرهاي جديد خدمات زيربنايي و روبنايي در مقايسه با ساير شهرهاي كشور وجود ندارد كه بايد با همت مديران شهرهاي جديد براي دعوت از بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري در اين مناطق، كمبودها رفع شود.
منبع خبر: دنياي اقتصاد



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت