پنجشنبه 05 اردیبهشت 1403 ساعت: 2:02 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
مقاوم سازى لرزه اى سازه هاى موجود يكى از موثرترين روش ها براى كاهش خطر زلزله است.
پنجشنبه 8 دي 1390
عباس نورى عصرى، كارشناسن مسكن با اشاره به اهميت مقاوم سازى ساختمان ها، اظهار كرد: شمار زيادى از سازه هاى موجود كه در مناطق زلزله خيز واقع شده اند، براساس آيين نامه طراحى لرزه اى قديمى كه ديگر اعتبار چندانى ندارد؛ ساخته شده اند، علاوه بر آن شمارى از زلزله هاى اصلى كه در طول سال هاى اخير اتفاق افتاده اند بر اهميت سبك شدن براى كاهش خطر لرزه اى تاكيد مى كنند.
وى تصريح كرد: در سال هاى اخير تحقيقات مهمى در ارتباط با راهكارهاى مختلف جهت ترميم و تقويت سازه هاى بتن براى بالا بردن عملكرد لرزه اى آن ها اختصاص داده شده است و به طور كلى عملكرد لرزه اى سازه مى تواند توسط مقاوم سازى يا ترميم افزايش يابد.
نورى عصرى با اشاره به راه كارهاى موجود براى ارزيابى لرزه اى سازه، افزود: در اين مقوله مهندسان راهكارهايى را براساس ارزيابى لرزه اى سازه انتخاب مى كنند، بنابراين نيازهاى اساسى ترميم و تحقيقات مختلف بر روى راهكارهاى مقاوم سازى، مى بايست قبل از انتخاب روش بررسى شود.
اين كارشناس مسكن به مقاوم سازى ساختمان در برابر زلزله تاكيد كرد و گفت: ساختمان هايى كه بحث مقاوم سازى در آنها بررسى مى شود شامل دو گروه هستند، ابتدا ساختمان هايى كه در حال ساخت هستند كه بايد زيرساخت هاى لازم به طور كلى در آن ها بررسى و رعايت شود، به طورى كه علاوه بر مقررات ملى ساختمان، بحث مقاوم سازى (كه به عنوان بارهاى وارد بر ساختمان در قالب بحث شش مقررات ملى ساختمان ) نيز بدان اشاره شده است نيز با دقت بررسى و در احداث ساختمان اعمال شود.
وى درباره مراحل اعمال اين مقوله در ساختمان ها، تصريح كرد: اولين و مهمترين گام در بحث مقاوم سازى ساختمان در برابر زلزله و بارهاى وارد بر آن بررسى وضعيت موجود در ساختمان است، به طورى كه براى مثال مهندسان ناظر اين مورد را بررسى كنند كه چند درصد از روند ساخت و ساز ساختمان قانونى و براساس ضوابط و مقررات ملى ساختمان احداث شده است، بعد از بررسى اين مرحله نقاط ضعف و قوت ساختمان بررسى مى شود كه در راستاى آن مى توان به تقويت نقاط ضعف پرداخت ، البته اين امر زمانى محقق مى شود كه قسمتى از ساختمان كه داراى ضعف است براى اعمال مقاومت تخريب و ترميم شود.
نورى عصرى در ادامه به ساخت ساختمان هاى غيرمجاز اشاره و اظهار كرد: در ساختمان هايى كه معمولا زير نظر نظام مهندسى و نظام فنى ساختمان احداث مى شوند اكثريت مقررات و ضوابط رعايت مى شود، اما بيشترين مشكل شامل ساختمان هايى است كه متقاضى آن را خارج از محدوده و با مسئوليت خود و بدون توجه به مقررات، احداث مى شود و بى توجهى و عدم دانش كافى عامل اصلى ايجاد خسارت در زمان وقوع حادثه است.
منبع خبر: ابرار



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت