جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 6:36 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
بي‌خانمان‌ها اميدوار باشند
يكشنبه 29 آبان 1390
درحاليكه چندي پيش وزير راه و شهرسازي اعلام كرد براي سهميه مسكن مهر سال 91 منتظر اعلام نتايج اوليه سرشماري هستيم و قراردادها را با متري 300 هزار تومان منعقد مي‌كنيم، زمزمه‌هاي تغيير روش اجراي مسكن مهر شنيده مي‌شود.
مسكن مهر كه اجراي آن در دولت نهم آغاز و در دولت دهم با جديت بيشتري پيگيري شد همواره به دليل مكان‌هاي در نظر گرفته شده براي ساخت، مورد انتقاد بسياري از كارشناسان بود به‌طوريكه بسياري اين طرح را در حل مشكل مسكن موثر اعلام كردند مشروط بر اين‌كه در داخل شهرها ساخته شود.
بر اين اساس، كارشناسان وجود زيرساختهاي لازم در داخل شهرها و همچنين نزديك بودن محل سكونت و اشتغال متقاضيان را امري مهم دانسته و اعلام كردند: با توجه به نبود امكانات حمل و نقل مناسب، بهتر است كه چنين طرح‌هايي در داخل شهرها و به ويژه بافت فرسوده ساخته شوند.
اكنون حدود چهار سال از آغاز اجراي اين طرح ملي مي‌گذرد و دو ميليون و 600هزار واحد مسكوني مهر در كشور در دست ساخت است كه حدود يك ميليون و 500 هزار واحد آن مسكن مهر شهري است و بنا به اعلام مسوولان اين واحد‌ها تا پايان سال 91 بهره‌برداري و تحويل متقاضيان مي‌شود.
اما پس از تاكيد بسيار كارشناسان اكنون زمزمه‌هاي تغيير روش اجراي مسكن مهر شنيده مي‌شود به اين صورت كه در سهميه سال 91 قراردادها به سمت مسكن مهر خودمالكي هدايت مي‌شود و متقاضيان مالك عرصه و اعيان، مي‌شوند.
در اين راستا رييس كانون سراسري انبوه‌سازان با اشاره به اين‌كه وزير راه و شهرسازي پيشنهاد ساخت مسكن مهر به‌صورت خودمالك را داد، اظهار كرد: فرهنگ مردم به‌گونه‌اي است كه مي‌خواهند مالك عرصه و عيان باشند.
ايرج رهبر با اشاره به اين‌كه در اين روش دولت متعهد نيست كه زمين را تامين كند، ادامه داد: علاوه بر اين‌كه انبوه‌سازان مي‌توانند اقدام به تامين زمين كنند مالكان نيز مي‌توانند در ساخت مسكن مهر مشاركت و از تسهيلات مسكن مهر استفاده كنند. وي با بيان اين‌كه در اين روش ساخت مسكن مهر رقابتي مي‌شود، تصريح كرد: انبوه‌سازاني كه زمين‌هاي مناسب‌تري براي ساخت مسكن مهر در نظر بگيرند و با قيمت مناسب‌تر اقدام به ساخت كنند مي‌توانند مشتريان بيشتري جذب كنند.
وي درباره قيمت ساخت تصريح كرد: قيمت ساخت مسكن مهر 99 ساله 300 هزار تومان اعلام شده اما هزينه ساخت مسكن مهر خود مالك رقابتي تعيين مي‌شود.
اين تغيير روش اجراي طرح مسكن مهر در حالي مطرح شده كه وزير راه و شهرسازي چندي پيش از مذاكره با مشاوران املاك براي انجام كارگزاري مسكن مهر خبر داد تا 40 هزار واحد مسكن مهر كه به نظر مي‌رسد به دليل موقعيت مكاني چندان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند را به متقاضيان واجد شرايط واگذار كنند.
با توجه به اين‌كه دولت كاهش زمين‌خواري را از آثار اجراي طرح مسكن مهر اعلام مي‌كند و معتقد است با اجراي اين طرح، مسكن از كالاي سرمايه‌اي به كالاي مصرفي تبديل شده است، به‌نظر مي‌رسد بايد نظارت كافي بر اجراي طرح مسكن مهر با اين روش صورت بگيرد تا باز هم شاهد افزايش بي‌رويه قيمت مسكن و سو استفاده برخي سودجويان نباشيم به علاوه بهتر است دولت كف و سقفي را براي ميزان آورده متقاضيان مشخص كند تا اكنون كه اين طرح براساس نظر كارشناسان در حال هدايت شدن به داخل شهرها است بتواند دولت را به‌طور واقعي در حل مشكل مسكن كشور كه از وعده‌هاي دولت بوده است، كمك كند.
منبع خبر: ايسنا



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت