جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 4:29 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
تعلیق تحریم‌ها بازار مسکن را از رکود خارج نمی‌کند
چهارشنبه 30 دي 1394
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تعلیق تحریم ها در بازار مسکن معجزه نمی کند، گفت: به دلایل زیادی می‌توان عنوان کرد لغو تحریم‌ها به سرعت نمی تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.
سید محسن طباطبایی مزدآبادی با اشاره به تعلیق تحریم‌های مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: به دلایل زیادی می‌توان عنوان کرد لغو این تحریم‌ها به سرعت نمی تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.
وی با اشاره به اینکه فعلا قرار نیست اتفاق بزرگی در بازار مسکن رقم بخورد، افزود: رکود و یا رونق بازار مسکن تابعی از وضعیت کلی اقتصاد کشور است و تا زمانی که اقتصاد کشور به شرایط نرمال خود بازنگردد بازار مسکن هم وضعیت طبیعی نخواهد داشت.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه البته تعلیق تحریم‌ها می‌تواند یک شوک به بازار مسکن وارد کند و بعید نیست سطح معاملات تاحدودی افزایش پیدا کند، گفت: میان سطح درآمد و پس‌انداز خانوارهای ایرانی با قیمت خرید مسکن فاصله بسیاری وجود دارد و این عدم توازن به نوعی عامل اصلی انجماد بازار مسکن است.
این کارشناس مسایل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت تاکنون برنامه‌های جامعی برای رونق‌بخشی به بازار مسکن در دستور کار خود نداشته است، ‌گفت: در بسته خروج از رکود دولت از صنعت خودروسازی به عنوان یک صنعت «پیشران» حمایت کرد در حالی که اگر منابع مالی دو طرح حمایت از خودروسازی و خرید لوازم خانگی وارد بازار مسکن می‌شد می توانست کلیت فضای اقتصادی کشور را بهبود بخشد.
طباطبایی با اشاره به اینکه بازار مسکن با بیش از 300 بخش صنعتی در ارتباط مستقیم و غیر مستقیم است ،‌خاطرنشان نمود: سهم ارزش‌افزوده بخش ساختمان‌های خصوصی از تولید ناخالص ملی بدون احتساب درآمدهای نفتی طی دهه اخیر بین 2 تا 5 درصد بوده و 11 تا 13 درصد اشتغال را نیز حوزه مسکن در اختیار داشته است. همچنین ساخت هر 100مترمربع مسکن، 6 فرصت شغلی ایجاد می‌کند و قریب به 30 درصد نقدینگی نیز در بخش مسکن در جریان است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس بسته خروج از رکود قرار بود به بیش از 300 هزار واحد مسکونی بافت فرسوده تسهیلات مناسب بازسازی ارائه شود، گفت: در این میان تنها به 37 هزار یعنی 12 درصد از جامعه هدف این تسهیلات اعطا شده است.
طباطبایی به طرح فروش لیزینگی مسکن نیز اشاره داشت و گفت: متاسفانه به دلیل عدم حمایت مالی دولت این طرح تنها برای طبقه های بالا کارایی دارد که این افراد نیز غالبا نیازی به وام مسکن ندارند.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم دولت در بودجه سال 95 منابع مالی گسترده‌تری را برای حمایت از بازار مسکن در نظر بگیرد، گفت: بخشی از منابع مالی آزاد شده ایران در خارج از کشور می تواند برای رونق بازار مسکن و افزایش تسهیلات اختصاص یابد.



منبع خبر: تسنیم



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت