جمعه 31 فروردین 1403 ساعت: 6:33 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
با دعوت سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران صورت گرفت: حضور رئیس سازمان در «سومین جلسه بررسی وضعیت مجری یا سازنده ذیصلاح»
شنبه 19 دي 1394
سومین جلسه بررسی وضعیت مجری یا سازنده ذیصلاح با حضور نمایندگان سازمان های مربوطه، یکشنبه 13 دی ماه در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.
این جلسه با حضور حبیب الله بیطرف رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهدی موذن رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، علی نبی زاده، محمد طاهری و سعید سعیدیان از اعضای هیات مدیره سازمان و نمایندگان دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی، اداره راه و شهرسازی استان تهران، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و جمعی از مدیران و معاونان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، مهدی موذن در این جلسه ضمن تقدیر از توجه سازمان نظام مهندسی ساختمان به نقش و اهمیت حضور کاردان های فنی و معماران تجربی در امر ساخت و ساز اظهار کرد: برای ایجاد تغییر و اتخاذ تصمیم در این زمینه و سایر زمینه های مرتبط با ساخت و ساز باید در مورد آنچه تاکنون وجود داشته و شرایط مطلوبی که مایلیم وجود داشته باشد آسیب شناسی مناسب و همه جانبه صورت گیرد.
وی افزود: با توجه به تجربه های خوبی که در زمینه ساخت و ساز و اجرای پروژه های عمرانی در کشور داریم می توان گفت تفکیک مشاوران و پیمانکاران کاملاً انجام پذیر است و ما همواره نگاه تخصصی در این حوزه ها داشته و در آنها موفق بوده ایم. در حوزه کاردانی فنی ساختمان نیز با اینکه سالهاست که بر عدم حضور یا حضور محدود کاردان های ساختمان تاکید می شود اما می توان ادعا کرد که ما در اجرا تخصص لازم را داریم.
حبیب الله بیطرف در جلسه مذکور به مروری بر مباحث مطرح شده در دو جلسه قبلی پرداخت و گفت: در این مباحث دو اصل مهم مورد تاکید قرار گرفت که شامل «لزوم انجام ساخت و ساز توسط سازنده، پیمانکار و مجری ذیصلاح و جلوگیری از مداخله افراد فاقد صلاحیت» و «حضور مجری به صورت واقعی و برخورد قانونی با مجریان صوری» است.
وی افزود: در جلسه دوم نیز نمایندگان سازمان های ذیربط به بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث یاد شده پرداخته و نظرات مکتوب خود را به معاونت خدمات مهندسی سازمان ارایه کردند.
در ادامه، سید حامد محتشمی پور معاون خدمات مهندسی سازمان ضمن جمع بندی نظرات دریافتی به بیان اولویت های پیشنهادی برای ساماندهی صلاحیت سازندگان ذیصلاح پرداخت و گفت: پس از بررسی نظرات و پیشنهادهای نمایندگان سازمان ها و نهادهای دخیل در امر ساخت و ساز، موارد دهگانه شامل "تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی سازنده با طراح و ناظر"، تعریف صلاحیت حرفه ای اجرا برای اشخاص حقیقی و حقوقی و تعیین صلاحیت برای گروه های مختلف سازمانی"، "ایجاد بانک اطلاعاتی سازندگان ذیصلاح و ارایه دسترسی به مالکان و شهروندان"، "ایجاد کارتابل و سامانه ثبت گزارش های سازندگان"، "برقراری دوره آموزش حرفه ای، مناسب و کاربردی"، "تقویت بازرسی دوره ای و تصادفی سنجش و ارزیابی عملکرد سازندگان"، "فرهنگ سازی و آگاهی بخشی برای معرفی سازندگان ذیصلاح و نتایج استفاده از آنها"، "برقراری مشوق های لازم برای مالکان و سرمایه گذران ساخت و ساز شهری"، "تسهیل صدور صلاحیت برای سازندگان حرفه ای موجود و شرکت های دارای رتبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی" و "تعیین قالب های جدید قرارداد سازندگان براساس ساخت و ساز جاری" به منظور ساماندهی صلاحیت سازندگان ذیصلاح استخراج و اولویت بندی شد.
حبیب الله بیطرف در این راستا گفت: اساساً سازندگان، پیمانکاران و مجریان حرفه ای باید از طراح و ناظر مجزا باشند و باید بین ساخت و طراحی و نظارت تفکیک وجود داشته باشد تا بتوانیم به صورت حرفه ای به کار بپردازیم.
وی افزود: طبق بررسی های آسیب شناختی انجام شده، پیوندی بین ارتقای پایه مجریان با میزان و کیفیت عملکرد آنها در عملیات اجرایی پروژه های ساخت و ساز وجود نداشته و ندارد و بدون شک وجود این پیوند به شکل گیری حرفه ای سازندگان کمک شایانی خواهد کرد.
محمد طاهری عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: مساله تفکیک درخصوص اشخاص حقوقی وجود دارد زیرا پروانه سازنده برای آنها صادر می شود اما در مورد اشخاص حقیقی باید تفکیک صورت گیرد و این امر با توجه به وجود حدود 19 هزار نفر شخص حقیقی بسیار ضروری است.
نماینده استانداری نیز در مورد انجام همزمان کار نظارت، طراحی و اجرا گفت: انجام چند کار به طور همزمان به خودی خود اشکالی ندارد اما باید اینها با هم مرتبط باشند و شرایط کار خیلی مهم است. همچنین در کشور ما که تغییرات زیادی در حرفه های مختلف وجود دارد، اگر عدم انجام فعالیت همزمان در دو یا چند حوزه به صورت اجبار درآید، می تواند باعث بروز مشکلات و آسیب های مختلفی شود.
وی افزود: بهتر است این موضوع در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان مورد بررسی و تبادل نظر قرار گیرد و پس از آن با سایر ارگان ها و سازمان های مرتبط در مورد روند اجرایی آن بحث و گفت و گو صورت گیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این خصوص تصریح کرد: باید با نگاه حل مسایل حرفه به موضوع نگاه کنیم و ببنیم چه موارد و شرایطی باید در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: همانطور که نظارت نباید به صورت صوری انجام شود، طراحی نیز نباید صوری باشد. طراحی و نظارت حرفه است و اگر واقعی باشد باید حرفه ای انجام شود. اجرا هم حرفه است و باید به صورت واقعی انجام گیرد. در این خصوص اگر قرار باشد پیمانکار حقیقی به وجود آید، قطعاً نمی تواند همزمان پیمانکار، طراح و ناظر باشد.
سهیلا صادق زاده نماینده شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت بحث پیرامون این موضوع گفت: بهتر است قبل از هر تصمیم گیری در این زمینه، بررسی های حقوقی لازم صورت گیرد تا با توجه به موارد و راهکارهای حقوقی مربوطه تصمیم های مناسب و موثر اتخاذ شود.
دادسرشت نماینده دیگر شهرداری نیز ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی گفت: در این راستا استفاده از ظرفیت و توانایی کاردان های فنی ساختمان و معماران تجربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این افراد با اینکه فاقد مدرک مهندسی هستند از تجربه کافی و مناسب برخوردار بوده و می توانند به عنوان مجری معرفی شده و فعالیت کنند.
سعید سعیدیان عضو علی البدل هیات مدیره سازمان نیز با اشاره به اینکه این تفکیک از نظر شکلی رعایت می شود، خاطرنشان کرد: حقوقی ها به عنوان سازنده فعالیت می کنند و نمی توانند طراح و ناظر باشند. در مورد حقیقی ها هم طراحی، نظارت و اجرا ثبت می شود ولی در عمل وقتی در کارتابل نظارت ثبت نام می کنند فقط مجازند که نظارت انجام دهند و زمانی که مجری باشند از نظارت حذف می شوند. در این زمینه می توان روندی اتخاذ کرد که مهندسی که کار نظارت گرفته تا زمانی که گزارش های اصلی را ارایه نکرده، نتواند کار اجرا دریافت کند.
در ادامه جلسه، پورجوادی نماینده اداره کل راه شهرسازی استان تهران به بیان مواد قانونی مربوط به تفکیک سازنده ذیصلاح و مجری و دستورالعمل ها و اصلاحیه های آن پرداخت و گفت: در این زمینه هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان می توانند در بحث صلاحیت ها به آسیب شناسی و اعمال نظر بپردازند. همچنین باید بانک اطلاعاتی جامع تهیه کنیم که افراد دارای تجربه و سابقه مفید و موثر قابل شناسایی باشند.
علی نبیئی نماینده شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد: قبلاً یک سری تفکیک ها داشتیم و اجرا می شد. بحث صلاحیت ها هم تعریف شده بود اما نتوانستیم افرادی که به صورت دولتی شاغل هستند را به طور مناسب شناسایی کنیم که این موضوع مسایلی را به وجود آورد.
حبیب الله بیطرف هدف از برگزاری این جلسات را بررسی و آسیب شناسی مسایل، چالش ها و معضلات مربوط به مجری و سازنده ذیصلاح ذکر کرد و افزود: اگر ساخت و سازها بدون رعایت مسایل ایمنی و استانداردهای حرفه ادامه یابد باید همه ما وارد عمل شویم و جلوی مداخله افراد غیرذیصلاح را بگیریم.
در ادامه، سهیلا صادق زاده نماینده شهرداری نیز با تاکید بر ضرورت نظارت بر عملکرد مهندسان گفت: هم اکنون بیش از 1000 پرونده در شورای امن داریم که ناظران متخلف آن هستند که حتی برای ارایه دفاعیه نیز مراجعه نکرده اند. آنها باید به وظیفه قانونی خود عمل کنند.
ابوذر عسکری نماینده شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به اینکه توجه زیادی به حقوق بهره بردار نشده است، اظهار کرد: باید مرجعی تعیین شود تا خریدار بتواند شرایط فنی و موارد کیفی ساختمان را مورد بررسی قرار دهد و ساختمان موردنظر خود را انتخاب و خریداری کند.
در بخش دیگر این نشست، علی نبی زاده عضو هیات مدیره و دبیر هیات رییسه گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان، همگرایی سازمان ها و نهادهای درگیر در امر ساخت و ساز را برای حل مشکلات این عرصه ضروری و مهم توصیف کرد و گفت: حضور یک فرد در هیات مدیره دو شرکت حقوقی نظارت و اجرا منطقی و درست نیست و منجر به کار صوری می شود. نکته مهم دیگری که به اشتباه در حال انجام است این است قبل از اینکه ناظر انتخاب کنیم مجری انتخاب می شود در حالی که مجری باید در حین کار تعیین شود. وی تصریح کرد: اگر تفکیک صلاحیت ها انجام نشود، صوری کاری ها همچنان ادامه می یابد.
محسن نکی نماینده دفتر سازمان های نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی نیز طی سخنانی گفت: در مورد رای دیوان عدالت اداری پیرامون مجری ذیصلاح بررسی های متعددی در وزارت راه صورت گرفته و در نهایت موارد و راهکارهایی برای اصلاح معضلات و چالش های مرتبط با این مساله مطرح شده که از آن جمله "تغییر عنوان مجری و سازنده به پیمانکار ساخت"، "تغییر در روش احراز و اعطای صلاحیت پیمانکاران ساخت به منظور واقعی کردن آن"، "تدوین شیوه نامه جدید اجرای ساختمان"، "تدوین کتب و راهنماهای لازم برای تبیین دقیق وظایف و مسوولیت های پیمانکاران ساخت و نحوه انجام آنها"، "تدوین راهنمای وظایف هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان استان ها درخصوص پیمانکاران ساخت و اجرای ساختمان و نظارت بر اقدامات آنها"، "حذف اختیارات هیات های چهار نفره استانی درخصوص پیمانکاران ساخت"، "برگزاری دوره های آموزشی مطلوب برای پیمانکاران ساخت در زمینه های فنی، مدیریت پروژه، ایمنی، حقوقی، مالیات و بیمه"، "الزام پیمانکاران ساخت به شرکت در دوره های توجیهی و ارشادی قبل از آغاز اولین کار اجرای ساختمان هر یک"، "تشکیل کمیته مشترک بین وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان و مراجع صدور پروانه ساختمان به منظور رصد کردن حسن جریان امور، اخذ بازخوردها، بهبود روش ها و اصلاح امور" و "برخورد قاطع با متخلفان" را می توان نام برد.
در پایان مقرر شد در جلسه بعدی بررسی وضعیت سازنده و مجری ذیصلاح، موضوع قراردادها و ضوابط مربوط به سازنده و مجری ذیصلاح مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.





منبع خبر: روابط عمومی سازمان نظام کاردانی تهران



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت