جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 5:50 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
وام ۶۰ میلیونی برای بانک‌ها سودده است/ آغاز رونق مسکن از نیمه دوم ۹۵/ انبوه‌سازان از سود ساخت چشم‌پوشی نمی‌کنند/ رونق مسکن با کاهش سود سپرده
يكشنبه 17 آبان 1394
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: حباب قیمتی مسکن خالی شده و نرخ‌ها به سال ۸۹ برگشته که این کاهش قیمت در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
حامد مظاهریان با بیان اینکه قیمت فعلی مسکن با کم کردن تورم سال‌های اخیر از آن، به نرخ سال ۸۹ بازگشته است، گفت: پدیده‌ کاهش شدید قیمت مسکن در دهه‌های گذشته رخ نداده بود.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی حباب قیمتی مسکن خالی شده و قیمت‌ها به چهار پنج سال گذشته برگشته، درمی‌یابیم که رکود مسکن به پایان رسیده است و درنتیجه آغاز قریب‌الوقوع دوران رونق را پیش‌بینی می‌کنیم.
وی با اشاره به شروع قطعی رونق مسکن از نیمه دوم سال آینده اظهار کرد: ممکن است قیمت‌های مسکن از این هم پایین‌تر بیاید، البته این پیش‌بینی با ریسک همراه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی در خصوص علت اخذ سود بالای ساخت مسکن از سوی انبوه‌سازان و احتمال کاهش بیشتر نرخ فروش مسکن با صرف نظر کردن انبوه‌سازان از سود ساخت، خاطرنشان کرد: مشکلی که انبوه‌سازان دارند و نمی‌توانند سود ساخت را کاهش دهند، سود بالایی است که بانک‌ها در قبال تسهیلات ساخت مسکن به انبوه‌سازان می‌دهند.
وی ادامه داد: انبوه‌سازان می‌گویند ما اگر سرمایه‌ای را که به بخش ساخت و ساز اختصاص داده‌ایم، در بانک سپرده‌گذاری می‌کردیم، می‌توانستیم سود بالایی (مثلا ۲۲ درصد)‌ از سپرده‌مان دریافت کنیم. حال که ریسک بزرگی کرده و سرمایه‌گذاری کلانی در بخش ساخت و ساز انجام داده‌ایم و چند سال سرمایه‌مان بدون افزایش بوده، قطعا این کار ارزش آن را دارد که از محل فروش واحدهای مسکونی ساخته شده، به حاشیه سود مطمئن و بالاتری دست یابیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه انبوه‌سازان به همین علت فروش واحدهای آپارتمانی خود را متوقف کرده‌اند و منتظرند ببینند وضع آینده بازار مسکن به چه شکلی است، گفت: نرخ سود بانکی یک مشکل جدی است که بخش‌های مختلف اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است. به این معنا که اگر انبوه‌سازان از دریافت سود مورد نظر خود چشم‌پوشی کنند، متضرر می‌شوند و به همین دلیل است که سرمایه‌گذاری جدیدی در بخش ساخت مسکن صورت نمی‌گیرد. این سودِ کمِ ساخت و ساز نشانه‌های بدی را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.
مظاهریان درباره علت رکود فعلی مسکن نیز بیان کرد: وقتی سود ساخت و ساز پایین و زحمات آن از خرید مصالح گرفته تا دریافت پایان کار و مراحل اداریِ اتمام عملیات ساخت و ساز بسیار بالاست و از سوی دیگر سودی که بانک بابت بازپرداخت تسهیلات از انبوه‌ساز دریافت می‌کند هم بالاست، درنتیجه سرمایه‌گذار این کار را با سپرده‌گذاری سرمایه خود در بانک مقایسه می‌کند و می‌بیند که بدون هیچ زحمتی می‌تواند سود بالایی از سپرده‌اش دریافت کند و همین موضوع به رکود مسکن انجامیده است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص علل عدم پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن از سوی بانک‌های تجاری و نیز نتایج برگزاری جلسات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با مدیران عامل بانک‌ها اظهار کرد: مشکل بانک‌های تجاری برای عدم پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن، کمبود نقدینگی است؛ آنها با اصل قضیه موافقند ولی می‌گویند ما الآن پولی نداریم که به این تسهیلات اختصاص دهیم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی طرح کاهش سود سپرده بانک‌ها می‌تواند به افزایش نقدینگی کمک و پول خوبی را به بانک‌ها تزریق کند تا بانک‌ها با این نقدینگی بتوانند پرداخت وام‌های ۶۰ میلیون تومانی مسکن را آغاز کنند.
وی درباره مشکلی که بانک‌های تجاری با سود ۲۱ درصدی وام ۶۰ میلون تومانی مسکن دارند، اظهار کرد: چون این بانک‌ها تجاری هستند، می‌خواهند در برابر مجمع عمومی‌شان خود را سودده نشان دهند؛ البته آنها با همین تسهیلات با سود ۲۱ درصد هم سودده هستند؛ اما وقتی می‌توانند کار سودآورتری انجام دهند (مثلا قرض بین بانکی با درصدهای بالا بدهند)، قطعا انگیزه‌شان برای پرداخت وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن با سود ۲۱ درصد کمتر می‌شود.
مظاهریان تأکید کرد: برای رونق بخشی به مسکن به نهادهای مالی توسعه‌ای نیازمندیم که وظیفه آنها اجرای سیاست‌های توسعه‌ای مسکن باشد نه صرفا سودآوری.



منبع خبر: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت