پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 11:01 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
جزئیات دلایل کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن/ «عرضه و تقاضا» و «سود سپرده» دو عامل مؤثر در قیمت اوراق تسهیلات مسکن
سه شنبه 28 مهر 1394
کارشناس ارشد اقتصاد مسکن گفت: تا زمانی که نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش نیابد، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش نخواهد یافت.
علی قائدی در پاسخ به پرسشی در خصوص علل روند کاهشی قیمت اوراق تسهیلات مسکن اظهار کرد: اوراق تسهیلات مسکن معمولا از دو راه «سپرده ممتاز بانک مسکن» و خرید و فروش در فرابورس به متقاضیان واگذار می‌شود.
در روش سپرده‌گذاری در حساب ممتاز بانک مسکن، این بانک به سپرده‌گذاران سود ۱۴ درصد در پایان دوره زمانی یک ساله به علاوه ۹۰ برگه اوراق حق تقدم تسهیلات خرید مسکن که معادل وام ۴۵ میلیون تومانی خرید مسکن است، اعطا می کند؛ مجموع این دو امتیاز، در صورت آماده بودن بازار سرمایه برای پذیرش این برگه‌ها، معادل سود حدودا ۲۰ درصدی سایر بانک‌ها برای سپرده‌های یک ساله است. در حالی که الآن اگر دارندگان این اوراق برگه‌های تسهیلات مسکن را در بازار سرمایه به فروش برسانند، سودی که به دست می‌آورند بسیار کمتر از سود سپرده‌های بانکی است.
کارشناس ارشد اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: در روش دوم افراد با پرداخت ۶ تا ۹ میلیون تومان (بسته به قیمت اوراق در روز خرید در بازار سرمایه) می‌توانند اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن دریافت کنند که این روش به میزان عرضه و تقاضای بازار بستگی دارد.
وی ادامه داد: بنابراین مردم بررسی می‌کنند که اگر در حساب ممتاز بانک مسکن سرمایه‌گذاری کنند، با در نظر گرفتن درآمد حاصل از فروش اوراق تسهیلات در بازار سرمایه، سود بیشتری به دست می‌آورند یا اگر سرمایه خود را به بانک‌های دیگر بسپارند؟ پرواضح است که در فضای کنونی کشور با توجه به رکودی که در بخش مسکن است، عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن نیز فروکش می‌کند و در نتیجه سرمایه‌گذاران به جای سپرده‌گذاری در حساب سپرده ممتاز بانک مسکن، سرمایه خود را به بانک‌های دیگر برای دریافت سود بیشتر می‌سپارند.
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر خریداران اوراق تسهیلات در بازار سرمایه نیز عمدتا برای فروش گران‌تر این اوراق در یکی دو ماه بعد اقدام به معامله این اوراق در فرابورس می‌کنند؛ معمولا تعداد کسانی که برای خرید خانه از این اوراق در سال‌های گذشته استفاده می‌کردند کمتر از سوداگران این اوراق بود. ولی با خروج سوداگران اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن از بازار برگه‌های تسهیلات خرید مسکن در یکی دو سال اخیر، میزان عرضه و تقاضا نیز کاهش یافته که کاهش قیمت اوراق مسکن در پی این اقدام می‌آید.
قائدی گفت: بنابراین دو عامل «کاهش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن» و «بالا بودن سود سپرده‌های بانکی نسبت به سود خرید و فروش اوراق تسهیلات» سبب شده تا سرمایه‌ها به سمت سپرده‌گذاری در حساب‌‌های یک ساله بانک‌ها یا مؤسسات مالی و اعتباری‌ای شوند که گاه تا ۲۵ درصد سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند. همین موضوع سبب کاهش قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن شده است.



منبع خبر: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت