پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 4:29 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
موذن در بزرگترین کنگره صنعت ساختمان: توجه جدی به کاردان‌های فنی در وزارتخانه کلید می‌خورد/ قانون، سازمان‌های نظام کاردانی و نظام مهندسی را در کنار هم دیده است
شنبه 18 مهر 1394
سومین کنگره بزرگ کاردان های فنی، معماران تجربی و مجریان تاسیسات ساختمان روز جمعه مورخ 17 مهرماه سال جاری با حضور برخی از مسئولان، روسای سازمان‌ها و انجمن‌ها، کاردان‌ها و معماران تجربی ساختمان و همچنین مجریان حوزه تاسیسات صنعت ساختمان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان، در این کنگره که در سالن 12000 نفری آزادی برگزار شد، مهدی موذن رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، حسن محتشم نایب رییس انجمن انبوه سازان کشور و رئیس انجمن تهران، مصطفی وعیدی مدیرعامل و امیرهوشنگ عاشقان نژاد مدیر پشتیبانی و نظارت فنی گروه صنایع گیتی پسند به سخنرانی پرداختند.
براساس این گزارش، رئيس سازمان نظام كارداني ساختمان کشور در سخنرانی خود، از توجه جدی دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازي به کاردان های فنی خبر داد.
مهدی موذن با اعلام این خبر افزود: دکتر شیبانی اصل، مدیرکل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل‌های حرفه ای وزير راه و شهرسازي، با بیان اینکه طی ماه های اخیر وزارتخانه به دلیل مشغله های فراوان امکان توجه کافی به کاردان ها را نداشته، شفاها اعلام کرد که از روز شنبه این امر در وزارتخانه کلید می خورد.
موذن با ابراز امیدواری از این وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازي ادامه داد: در هر حال ما منتظر تحقق این وعده وزارتخانه هستیم، ضمن اینکه از وزیر راه و شهرسازی نیز جهت طرح حضوری مسایل و خواسته های خود تقاضای وقت ملاقات کرده ایم.
وی همچنین به ارسال نامه این سازمان به رئیس جمهور و رئیس مجلس اشاره کرد و خطاب به مسئولان ارشد مملکت گفت: در بخش‌های مختلف به استقلال سازمان نظام کاردانی به طور مشخص اشاره شده و اگر این موضوع واقعیت دارد، پس آنچه امروز به واسطه کنار گذاشتن کاردان های فنی در صنعت ساختمان شاهد آن هستیم، چه معنایی دارد.
موذن افزود: سال ها معضل فرار کاردان ها از مقطع کاردانی و اقدام آنها برای گرفتن مدرک مهندسی را فریاد زدیم و کسی توجهی نکرد و امروز می بینیم که سایر مسئولان فریاد می زنند که با 330 هزار مهندس و انفجار نیرو و نبود اشتغال برای آنها چه باید بکنیم.
رئيس سازمان نظام كارداني ساختمان کشور پیشگیری از متفرق شدن کاردان های فنی را یک اولویت دانست و خطاب به رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: آقای دکتر ترکان، شما که به وزیر علوم نامه نوشته و از وی درخواست کردید که برای پذیرش دانشجو در بخش مهندسی محدودیت اعمال کنند و نسبت به تربیت کاردان های فنی جدیت بیشتری به خرج دهند، پس چرا دستور بکارگیری کاردان های فنی را نمی دهید که این تعداد باقی مانده از کاردان های فنی متلاشی نشوند و به دنبال گرفتن مدرک مهندسی نباشند.
وی با اشاره به وجود 60 هزار کاردان فنی و بیش از این تعداد معمار تجربی در کشور گفت: طی سال های اخیر توجهی به استفاده از این پتانسیل عظیم در صنعت ساختمان نشده و متاسفانه رییس سابق سازمان نظام مهندسی نیز سه سال قبل دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی مبنی بر فعالیت کاردان ها در شهرهای کمتر از 50 هزار نفر را وتو کرد و جلوی فعالیت کاردان ها را گرفت.
موذن درخواست احیای این بخشنامه از سوی وزیر راه و شهرسازی را عنوان کرده و تصریح کرد: چرا هر مدیری به خود اجازه می دهد که در دوره مدیریت خود با عملکرد سلیقه ای و با اتکا به عقاید شخصی، ارزش های واقعی را نهفته کند.
وی اضافه کرد: در دوره گذشته، عملکرد مديركل دفتر تشكل‌هاي حرفه ای وزارت راه و شهرسازي که اعتقادي به حضور كاردان‌ها نداشت، موجب شد تا تعداد زيادي از كاردان ها ادامه تحصيل داده و مهندس شوند، در حالی که چنین حقی نداشت. چون قانون نظام مهندسی مصوب سال 74، سازمان نظام کاردانی و سازمان نظام مهندسی را در کنار هم دیده است.
رئيس سازمان نظام كارداني ساختمان تهران همچنین با بیان اینکه این سازمان در طول 14 سال فعالیت خود بدون هیچ کمکی از بخشهای ذیربط به ویژه مدیران دوره های گذشته وزارت راه و شهرسازی، توانسته نقش تاثیرگذار و پررنگی را از خود بجای بگذارد گفت: این سازمان دست خالی و بدون حمایت و بعضا حتی با مشکلات ایجاد شده از سوی بخش های دیگری که حس می‌کردند در مقابل آنها هستیم، تا به امروز به راه خود ادامه داد و جای سوال است که چرا نباید به این زحمات توجه شود.
وی در عین حال بخش تاسیسات را قلب ساختمان ها دانست و خاطر نشان کرد: برای تعریف کاربری یک ساختمان، ابتدا باید تاسیسات آن را تعریف کنیم، چون آنچه یک ساختمان اداری و تجاری و مسکونی را از هم متمایز می کند، نوع تاسیسات آن است و در صورت بروز اختلال در سیستم‌های تاسیساتی یک ساختمان، سکونت در آن ممکن نیست.

مهندسان نمی‌توانند مسئولیت کاردان‌ها را برعهده بگیرند

همچنین در این کنگره رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران تغییر نام کانون کاردان‌های فنی به سازمان نظام کاردانی در سال 90 را از نشانه‌های رشد این بخش دانست و تاکید کرد: هر کدام از بخش های دخیل در صنعت ساختمان می‌توانند در راستای کیفیت ساخت اثرگذار باشند و باید برنامه ریزی دقیقی در راستای استفاده از نیروهای باتجربه در این حوزه صورت گیرد.
حسن محتشم با بیان اینکه خلا وجود کاردان‌های فنی در عرصه ساخت وساز مشاهده می‌شود، اظهار امیدواری کرد: با پیگیری جدی مسئولان سازمان نظام کاردانی، بسترهای لازم برای استفاده از توان کاردان‌های فنی و معماران تجربی در کشور فراهم شود، چرا که کاردان ها در محل پروژه فعالیت می کنند و مهندسان نمی توانند این مسئولیت را برعهده گیرند.
وی با اشاره به نقش تعیین کننده کاردان های فنی، معماران تجربی و مجریات تاسیسات تاکید کرد: در همین راستا نقش این عوامل به ویژه معماران تجربی به عنوان افرادی شاخص و متخصصان تجربی بسیار ارزشمند است، چرا که با نگاهی به معماری گذشته می بینیم که آنها چه آثار گرانقدری را طراحی و اجرا کرده اند.
محتشم از شیخ بهایی به عنوان یک الگو در این زمینه یاد کرد و افزود: معماران تجربی نیروهای باارزشی هستند که بسیاری از مهندسان با چندین سال سابقه کار، شاید حتی نتوانند در حد آنها بسیاری از مشکلات ایجاد شده در ساختمان ها را تشخیص دهند و لذا جایگاه آنها باید در جامعه شناخته شود.
این انبوه ساز با بیان اینکه نزدیک به 16 درصد از اقتصاد کشور وابستگی به بخش ساختمان و صنایع مرتبط آن دارد، تاکید کرد: اشکال کار اینجاست که از این نیروها به خوبی و به طور سازماندهی شده استفاده نمی شود که باید در راستای احقاق جایگاه آنها برنامه ریزی شود و امیدواریم این هدف به زودی محقق شود.
نائب رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران، با انتقاد از مصادره قانون نظام مهندسی توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: طبق قانون مصوب سال 74 که برای تشکل‌ها و نهادهای مدنی بخش ساختمان به وجود آمد، آیین نامه اجرایی ماده 29 آن باید ظرف مدت شش ماه نوشته می شد که با گذشت 20 سال همچنان شاهد خلا این آیین نامه هستیم.

منبع خبر: روابط عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت