پنجشنبه 08 فروردین 1403 ساعت: 10:42 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
انجام ۵۸ درصد معاملات مسکن تهران در زیربناهای کوچک و متوسط/ رشد ۱۲.۴ درصدی اجاره‌بها
يكشنبه 12 مهر 1394
تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره وضعیت بازار مسکن از رشد ۱۲.۴ درصدی اجاره‌بها در یک سال منتهی به شهریورماه حکایت دارد.
بانک مرکزی امروز با انتشار گزارش اعلام کرد در شهریورماه سال 94 از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 77.6میلیون ریال به منطقه 3 و کمترین آن با 20.9 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.
این گزارش صرفاً معطوف به بررسی حوزه تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران بوده و لذا نتایج حاصل از آن قابل تعمیم به معاملات مسکن سایر مناطق شهری و تحولات رونق و رکود در ساخت و ساز نیست.

حجم معاملات مسکن

در شهریورماه 94 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12 هزار و 900 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 15.5 درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریور سال 94 حاکی از آن است که واحدهای نوساز با 5 سال ساخت با سهم 54.1 درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با شهریور سال 93، 1.1درصد کاهش نشان می‌دهد.

تحولات قیمت مسکن

در شهریورماه سال 94 متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 39.1میلیون ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.5درصد افزایش و 2 درصد کاهش داشته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه3 (معادل 4.9درصد) و بیشترین کاهش قیمت به منطقه 19 (معادل 7.1درصد) تعلق دارد. در شهریور امسال از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 77میلیون و 600هزار ریال به منطقه 3 که کمترین آن با 20 میلیون و 900 هزار ریال به منطقه 18 تعلق داشته است.

تحولات بازار معاملات مسکن/ شهر تهران در 6 ماه نخست سال

در 6ماه اول امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 72 هزار و 500 واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته است. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 38 میلیون و 600 هزار ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 1.3درصد کاهش نشان می‌دهد.

توزیع فراوانی تعداد معاملات بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در شهریورماه سال 94 نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 متر مربع (معادل 15.9 دهم درصد) اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای 50 تا 60 و 70 تا 80 متر مربع به ترتیب با سهم 15.7و 13.1 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80متر مربع، 57.9 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد 12.4 درصدی کرایه مسکن در یک سال اخیر

در شهریورماه سال 94 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 11.1 و 12.4درصد رشد نشان می‌دهد.
شاخص اجاره بهای مسکن تحت تأثیر ماهیت قراردادهای اجاره مسکن که قالباً یک ساله تنظیم می‌شوند و البته تحت تأثیر تحولات قیمت مسکن در سال‌های اخیر روند افزایشی خود را ادامه داده است. سهم هزینه مسکن (اجاره‌بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 28.4 درصد است.



منبع خبر: خبرگزاری فارس



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت