چهارشنبه 04 اردیبهشت 1403 ساعت: 9:08 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
دومین نمونه ساختمان خورشیدی درغرب تهران افتتاح شد
چهارشنبه 8 مهر 1394
روزگذشته با حضورجمعی ازاعضای کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران و دست اندرکاران صنعت ساختمان از دومین نمونه مجتمع آپارتمانی خورشیدی در غرب تهران رونمایی شد.
محسن چراغی معمار ومجری طرح این پروژه دریک نشست خبری درجمع خبرنگاران دربارهِ جزئیات این پروژه گفت:علیرغم استقبال سرد جامعه مهندسی وتصمیم گیران صنعت ساختمان از نخستین نمونه ساختمان خورشیدی غرب تهران که دوسال گذشته به مرحله بهره برداری رسید،امروز دومین مجتمع آپارتمانی خورشیدی غرب تهران با 2000 مترمربع زیربنای خالص افتتاح شد.
وی با اشاره به جزییات موارد فنی این ساختمان گفت:برخلاف نخستین نمونه ساختمان خورشیدی که درساخت آن از موتورخانه مرکزی بهره گرفته شده وپانلهای خورشیدی بصورت متمرکز به مدار گرمایشی متصل شده بود در این مجموعه پانلها بصورت منفرد عمل کرده و هرواحدی دارای یک پکیج مجزا است.
عضو کانون فارغ التحصیلان دانشگاه تهران با اشاره به توسعه تکنولوژی و بکارگیری سیستم پنل خوشیدی دردومین نمونه مجتمع خورشیدی غرب تهران گفت: مجموعه مهندسان متبوع ما در منطقه غرب تهران یک مجتمع 18 واحدی در بنای 2850 مترمربع با استفاده از مکانیزم پنل خورشیدی ساخته اند که درشیوه جدید به جای سیستم مرکزی از سیستم منفرد متصل به پانل خورشیدی بهره گرفته شده است.
چراغی بکارگیری پانلهای خورشیدی در ساختمانها را سبب صرفه جویی انرژی در ساختمانها دانست وگفت: باتوجه به اینکه بکارگیری این تکنولوژی درساخت وسازها سبب صرفه جویی حداقل40 درصدی درمصرف گاز و همچنین همانند نخستین نمونه ساختمان خورشیدی باعث صرفه جویی 25 درصد ی در مصرف برق می شود؛ انتظار می رود که مسؤولان با انجام مطالعات کارشناسی درباره چگونگی استفاده از انرژی خورشیدی در ساخت و سازها برای استفاده از این روش در ساختمان سازی ها زمینه مساعدی فراهم کنند.
وی ادامه داد: این امر درحالی است که دوسال است که نخستین مجتمع آپارتمانی خورشیدی درغرب تهران افتتاح شده ومسوولان وزارتخانه راه وشهرسازی به هیچ وجه ازاین ساختمان بازدید نکردند و علی رغم بازتاب رسانه ای این امر،مسوولان وزارتخانه مذکور و نظام مهندسی هیچ واکنشی به این امر نشان نداند وبا وجود همه این نامهربانی ها دومین نمونه مجتمع آپارتمانی خورشیدی ساخته شد.
عضو کانون فارغ التحصیلان معماری دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اینکه آیین نامه اجرایی ماده 18 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی تهیه و عملیاتی نشده است اظهارداشت: علی رغم اینکه دراین ماده قانونی عنوان شده که درراستای اجرای قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان،وزارت راه وشهرسازی موظف است آیین نامه های صرفه جویی مصرف انرژ ی درساختمانها را با جهت گیری به سوی ساختمان های سبز دنبال کند،اما در عمل این ماده قانونی اجرایی نشده است.
چراغی با بیان این‌که این دو مجتمع خورشیدی ساخته شده درغرب تهران به عنوان پایلوت می تواند مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد، گفت: انتظار می‌رود مسئولان تصمیم‌گیر با انجام مطالعات کارشناسی درباره راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی درساختمانها نظیر استفاده ازانرژی خورشیدی درساخت وسازها،شرایطی را فراهم کنند که برای استفاده از این روش درساختمان سازی ها زمینه مساعدی فراهم شود.
وی گفت: بدون شک اگروزارتخانه راه وشهرسازی و سایر دستگاه های ذی مدخل درحوزه ساخت وساز بخواهند ساختمانهای خورشیدی را به صورت پایلوت اجرایی کنند این امر برای آنها هزینه بر خواهد بود این درحالی است که اگر نهادهای مذکوراراده جدی برای بهینه کردن انرژی ساختمان داشته باشند می توانند از تجربیات وتکنولوژی بکارگرفته دراین دومجتمع بهره بگیرند وشرکت متبوع ما آماده تبادل تجربیات خود دراین زمینه با دولت است.
این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به ضرورتهای بکارگیری پنلهای خورشیدی در تولید واحدهای مسکونی گفت: باتوجه به شمار قابل توجهِ روزهای آفتابی در شهر تهران،(میانگین 260 - 250 روز در سال) بکارگیری پنلهای خورشیدی باعث می شود که از انرژی خورشیدی برای تأمین آبِ گرمِ مصرفی ساختمان بهره گرفته شده است.
چراغی افزود :علاوه براین استفاده ازانرژی خورشیدی و بهینه سازی انرژی در ساختمان باعث می شود که به طورمیانگین سالیانه 50 و 25 درصد به ترتیب درمصرف گاز و برق، صرفه جویی شود ودرعین حال با توجه به کوچک شدن اندازه تأسیسات و تجهیزات موتورخانه، ازاین رو عملا شاهد کوچک شدن فضای تأسیسات ساختمان خواهیم شد .
وی تأکید کرد:براساس آمارهای موجود حدود 30 درصد از آلایندگی هوای پایتخت از مشکلات تأسیسات واحدهای مسکونی نشات می گیرد؛ چرا که استفاده از سوخت های فسیلی با آلودگی های زیست محیطی همراه است.دراین میان صرفه جویی درمصرف انرژی نه تنها ازلحاظ کاهش هزینه ها قابل بررسی است، بلکه می توان با عایق بندی واستفاده بهینه ازانرژی های خورشیدی وبه کارگیری فناوری های روز دنیا زمینه ساز جلوگیری از آلودگی هوا شویم.
عضو کانون فارغ التحصیلان دانشگاه تهران گفت: متاسفانه به نظر می رسد هنوز آگاهی كافی در زمینه كارایی و راندمان سیستم‌های پنلهای خورشیدی و سایر روشها ایجاد نشده است و بسیاری از دست اندکاران صنعت ساختمان با تصورپیشرفت‌های آتی و ورود تکنولوژی های نو سرمایه‌گذاری دراین حوزه برایشان توجیه ندارداین درحالی است که با توجه به فراوانی انرژی خورشیدی وهمچنین رایگان بودن آن زمینه مساعدی برای رشد و گسترش این فناوری وجود دارد.



منبع خبر: خبرگزاری تسنیم



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت