جمعه 06 اردیبهشت 1403 ساعت: 10:08 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
چند راهکار برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها/ ضرورت برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای کارگران
يكشنبه 29 شهريور 1394
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: عدم توجه به حفاظت و ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و کم‌توجهی به آموزش فنی و حرفه‌ای کارگران، یک آسیب جدی برای ساخت و سازها محسوب می‌شود که تلفات سنگینی را به جا خواهد گذاشت.
به گزارش روابط عمومی سازمان، مهدی موذن در همایش ملی استاندارد و ایمنی جرثقیل‌ها و صنایع وابسته که در محل همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، ضمن اعلام مطلب فوق اظهار داشت: HSE یکی از بخش‌های مهم در ساخت و ساز کشور است که متاسفانه مسئولان به صورت اجرایی و عملی در این عرصه ورود پیدا نکرده‌اند؛ چراکه بسیاری از حوادث به‌وجود آمده در کارگاه‌ها را می‌توان پیش‌بینی کرد و از شدت خسارت آنها جلوگیری به عمل آورد.
وی افزود: اگر کارفرما یا سازنده با کمی هزینه بیشتر به مراقبت از کارگاه خود و حفظ ایمنی آن ازطریق استقرار افسر و متخصص ایمنی در کارگاه بپردازد، به هیچ عنوان حوادث سنگینی پروژه را تهدید نخواهد کرد.
موذن با اشاره به ضرورت حضور افراد واجد صلاحیت در پروژه‌ها تصریح کرد: در همه مراحل ساخت، وجود افراد ذیصلاح اهمیت بالایی دارد و در بخش ایمنی جرثقیل‌ها و داربست‌ها این اهمیت دوچندان می‌شود. تمام افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند باید از مهارت فنی بسیار بالایی برخوردار باشند و دارای کارت مهارت نیز باشند که متاسفانه در حال حاضر چندان به این امر توجهی نمی‌شود.
پدر معنوی نظام کاردانی ساختمان کشور خاطر نشان ساخت: توجه به آئین‌نامه حفاظت و ایمنی کارگاه‌ها، مبحث 12 مقررات ملی ساختمان، بهداشت روانی کارگران، گواهینامه بازرسی فنی، تجهیزات فنی، بازرسی‌های سرزده، آموزش فنی و حرفه‌ای کارگران و نهایتا HSE ازجمله نکات مهمی هستند که باید در ابتدای پروژه به آن توجه داشت.
موذن درخصوص بازرسی‌های سرزده از کارگاه‌های ساختمانی اظهار داشت: کنترل دائمی ایمنی و امنیت کارگاه‌ها و کارگران جز با بازرسی‌های سرزده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تامین نخواهد شد که هم‌اکنون این اقدام به‌صورت بسیار ضعیف و نامحسوس انجام می‌شود.
رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور با اشاره به اهمیت آموزش کارگرهای ساختمانی گفت: آموزش حق هر کارگر است و باید تخصص لازم و مکفی را به کارگرها ارائه دهیم و سپس از آنها توقع انجام امور به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی را داشته باشیم. هنگامیکه تنها 20 تا 25 درصد از کارگرهای ساختمانی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دیده‌اند، چطور می‌توان انتظار ساخت یک ساختمان ایمن و مقاوم را داشت.
وی در ادامه افزود: فرهنگ‌سازی نقش بسزایی را در افزایش ایمنی ساختمان‌ها ایفا خواهد کرد، بطوریکه اگر مردم با آگاهی هرچه بیشتر به یک مطالبه‌گر تبدیل شوند و تنها به ظواهر ساختمان توجه نکنند، آنگاه سازنده نیز موظف به رعایت اصول ایمنی و مقاوم‌سازی خواهد شد.
موذن یکی دیگر از راه‌های افزایش ایمنی ساختمان‌ها را برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای کارگران دانست و اظهار داشت: کارگران نمی‌توانند زمان اشتغال و درآمدزایی خود را صرف دوره‌های آموزشی 400 تا 700 ساعتی کنند. از این رو بهتر است همانند یک دوره دو ساله که بین سال‌های 88 و 89، کلاس‌های آموزشی رایگان با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب برای کارگران برگزار شد، هم‌اکنون نیز دایر شود. باید برای افزایش کیفیت و عمر ساختمان‌ها هزینه کرد که این امر یکی از مهمترین اقدامات در این زمینه خواهد بود.
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در پایان تصریح کرد: در این زمینه می‌توان از بخش‌های پیشرو همچون سازمان نظام کاردانی ساختمان نیز حمایت کرده و بهره‌مند شد، چراکه در حال حاضر از فعالیت و نقش کاردان‌ها و تکنسین‌های فنی غافل شده‌ایم و تصور می‌کنیم تمام کارها را باید به دست مهندسان سپرد. از این رو چنین عملکرد و تفکراتی سبب احداث ساختمان‌هایی معیوب با عمر مفید بسیار پائین شده است که هم‌اکنون شاهد آن هستیم.







منبع خبر: روابط عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت