شنبه 01 اردیبهشت 1403 ساعت: 1:35 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
موذن در گفتگو با دنیای اقتصاد پیشنهاد داد: ستاد بحران برای بازار مسکن
يكشنبه 22 شهريور 1394
با گذشت نزدیک به یک دهه از پیشنهاد تاسیس ستاد مدیریت بحران صنعت ساختمان، این ستاد که قرار بود در صورت ایجاد، تمام بحران‌های موجود و پیش روی ساخت وسازها را بررسی و برای آنها چاره‌اندیشی کند، همچنان به صورت یک پیشنهاد عملی‌نشده باقی مانده است.
سازمان نظام کاردانی ساختمان در سال 85، به دولت پیشنهاد کرد با تشکیل ستاد بحران صنعت ساختمان کلیه مسائل پیش روی ساخت و سازهای کشور را از دریچه کارشناسی رصد و برای آنها راه حل‌های مناسبی پیدا کند.
این سازمان، با 30 هزار عضو فعال، یک لایه پایین‌تر از مهندسان، در فرآیند ساخت‌وساز ایفای نقش می‌کنند.این در حالی است که با گذشت نزدیک به یک دهه از طرح این پیشنهاد، رئیس نظام کاردانی استان تهران با انتقاد از این بی‌توجهی نزدیک به 10 ساله، به «دنیای اقتصاد» گفت: ریشه تمام مشکلاتی که هم‌اکنون در بازار معاملات مسکن، وضعیت ساخت وسازها و نگرانی‌های موجود از مخاطرات وقوع زلزله‌های احتمالی در کشور و به‌خصوص در پایتخت مشاهده می‌شود، می‌توانست یک دهه قبل با تشکیل ستاد بحران خشکانده شود.
آن‌طور که مهدی موذن می‌گوید سازمان نظام کاردانی در آن زمان به دولت پیشنهاد کرده بود با تشکیل ستاد مدیریت بحران صنعت ساختمان تمام مسائل مربوط به ساخت وسازها را رصد کند و با تشکیل کمیته‌های کارشناسی تخصصی، هر کدام از موضوعات را به صورت همزمان و به تفکیک، مورد بررسی و چاره‌اندیشی قرار دهد.
براساس این پیشنهاد این ستاد می‌بایست با حضور تمام افراد و دستگاه‌های متولی و تاثیرگذار بر صنعت ساختمان کشور تشکیل می‌شد که پس از تفکیک موضوعات مختلف در این ستاد، هر کدام از آنها یک کارگروه تخصصی متناسب با موضوع مورد بررسی خود تشکیل دهند.

نقاط بحرانی در بازار مسکن

وضعیت معاملات مسکن اعم از طولانی‌شدن دوره رکود، جهش قیمت آپارتمان‌ها، نگرانی و عدم فعالیت خریداران و فروشندگان مسکن در این بازار، عدم توازن بین عرضه و تقاضا، بی‌میلی سازندگان به ساخت واحدهای جدید، وضعیت ساخت و سازها، نبود نظارت کافی و درست بر روند ساخت مسکن و سایر ساختمان‌ها، شیوه‌های نادرست ساخت وساز، عدم اعمال مدیریت درست در ساخت مسکن، آشفتگی در وضعیت شهرسازی و نابسامانی‌های ایجاد شده در سیما و نما و منظر شهری، اعمال سلیقه‌ها و فروش تراکم و فضای مشترک شهری و... همه و همه از دیدگاه وی عواملی هستند که هم‌اکنون برای پایتخت و سایر کلان‌شهرها بحران‌زا شده‌اند که دولت می‌توانست یک دهه قبل با تشکیل ستاد و کارگروه‌های مدیریت بحران، از بروز آنها جلوگیری کند.
رئیس نظام کاردانی ساختمان در این باره به «دنیای اقتصاد» توضیح داد: در شرایط فعلی تمام حوزه‌های مربوط به صنعت ساختمان به وضعیتی دچار شده که به‌راحتی می‌توان از آن به عنوان بحران یاد کرد.
مهدی موذن افزود: نوسانات قیمت مسکن، عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن، نابسامانی‌های موجود در حوزه نظارت، شیوه ساخت‌وساز، تفکیک نقش‌ها و بسیاری از عوامل دخیل در صنعت ساختمان کشور هم‌اکنون در شرایط بحرانی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: این در حالی است که در سایر حوزه‌ها از جمله کنترل مدیریت ساخت‌وساز، طولانی شدن دوره رکود و کاهش چشمگیر روند ساخت و سازهای جدید هم با بحران مواجه شده‌ایم.
موذن خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در سایر حوزه‌های مرتبط با موضوع مسکن از جمله ساخت و سازهای شهری هنوز مشخص نیست که نهاد مسوول و ناظر چه کسی است؟ هنوز هم شهرداری‌ها زیربار الزام قانونی ساخت و ساز از سوی مجریان یا سازندگان واجد صلاحیت نمی‌روند و در مقابل همه از عمر کوتاه ساختمان‌ها و غیرمقاوم بودنشان در برابر آسیب‌های احتمالی شکایت دارند.
وی افزود: در حوزه شهرسازی اعمال سلیقه‌ها و فروش فضای مشترک شهری، آشفتگی در منظر و سیمای شهری و دید بصری هم به نقطه بحرانی رسیده است و با مسدود شدن مسیرهای تنفسی شهر و ساخت‌وساز در ارتفاعات، عملا تنفس در کلان‌شهری مانند تهران غیرممکن شده و به حالت بحران درآمده است.عدم رعایت حریم شهرها و جنگل‌ها و تخریب محیط زیست به واسطه ساخت وسازهای بی‌ضابطه از دیگر مواردی است که اگر یک دهه قبل با تشکیل ستاد مدیریت بحران صنعت ساختمان مورد بررسی قرار می‌گرفت به‌طور قطع به نقطه کنونی نمی‌رسید.

ارکان ستاد بحران ساخت‌وساز

رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان اینکه ستاد مدیریت بحران می‌توانست به عنوان یک اتاق فکر متشکل از تمام دستگاه‌های تاثیرگذار و کارشناسان بخش دولتی و خصوصی پدیده‌های موجود در ارتباط با صنعت ساختمان و بحران‌های پیش روی آن را مورد بررسی قرار دهد و برای آنها راه‌حل‌های عملیاتی تدوین کند، گفت: وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام کاردانی و سایر ارگان‌های مرتبط به امر مسکن می‌توانستند در کنار سایر صاحب‌نظران و کارشناسان این بخش، از یک دهه قبل، شرایط ساخت‌وسازهای کشور را به گونه دیگری غیر از آنچه هم‌اکنون در حال مشاهده آن هستیم، به مسیر بهبود هدایت کنند.
موذن تصریح کرد: وجود 60 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور از معضلات امروز صنعت ساختمان است که با وجود تاکیداتی که بر احیای این بافت‌ها می‌شود، احیای این بافت‌ها بسیار ضعیف بوده است.
وی با بیان اینکه اکنون عمر مفید ساختمان در کشور حدود 30 سال است، افزود: کشته شدن حدود 40 هزار نفر در هر یک از زلزله‌های بم و رودبار با شدت حدود 7 ریشتری ناشی از همین مساله است که متاسفانه با اذعان کارشناسان و مسوولان به این معضل هنوز برنامه اساسی و بنیادی جهت اصلاح ساختار ساخت و ساز کشور پیش‌بینی نشده است.
رئیس سازمان نظام کاردانی استان تهران با بیان اینکه تنها 20 درصد از کارگران ساختمانی آموزش‌های فنی و لازم را دیده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه اکثر کارگران ساختمانی فاقد کارت مهارت ساختمانی هستند و تنها 20 درصد از آنها آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.



منبع خبر: روزنامه دنیای اقتصاد



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت