جمعه 09 فروردین 1403 ساعت: 9:35 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
معاون وزیر: 75 درصد درآمد شهرداری‌ها مربوط به ساخت‌وساز و تراکم‌فروشی است
دوشنبه 9 شهريور 1394
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اعلام اجرایی شدن طرح جامع شهر تهران از سال ۹۱ و الزام رعایت ضوابط مصوب شده توسط دستگاه‌ها و نهادهای مجری گفت: ۷۵ درصد درآمد شهرداری‌ها مربوط به ساخت‌و‌ساز و فروش تراکم است و ضرورت دارد منابع مالی شهرداری تقویت شوند و به منابع پایدار تغییر کنند.
پیروز حناچی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی شب گذشته ۹ شهریورماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اعلام این نکته که اداره امور شهری در شهرها تا حد زیادی به درآمدهای فروش تراکم وابسته است گفت: در تهیه طرح‌های تفصیلی و طرح جامع شهری مناطق زلزله‌خیز، گسل‌ها و حریم آنها شناسایی شده است که در صدور مجوزهایی از سوی دستگاه‌های مجری این ضوابط باید اعلام و رعایت شوند. متاسفانه دیده می‌شود که ضمن وجود ضوابط، ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز ادامه دارد.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به زلزله خیز بودن تهران و اینکه در طول تاریخ این کلانشهر زلزله‌های بی‌شماری را تجربه کرده است افزود: این واقعیت تهران است و به همین خاطر باید ضوابط شهرسازی و معماری را در این شهر پرخطر مورد توجه قرار داد تا خسارت احتمالی وقوع زلزله در آنها به حداقل برسند. در عین حال در طرح‌هایی که در تهران تهیه و اجرا می شود گسل‌های اصلی و فرعی شناسایی شده‌اند که ضروری است نظارت بر اجرای آنها به طور دائمی انجام گیرد.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینکه درآمد شهرداری‌ها ناپایدار است و عموما از طریق فروش تراکم صورت می‌گیرد، گفت: شهرداری‌ها درآمد ناپایداری دارند و به همین خاطر نیز به تراکم فروشی روی می‌آورند و این فروش تراکم توسط نهاد متولی ساخت و ساز در کشور منجر به ساخت و ساز در مناطق حادثه‌خیز می‌شود.
حناچی تعداد شهرهای حال حاضر کشور را ۱۱۴۸ شهر عنوان کرد و گفت: تمامی شهرها دارای طرح جامع یا هادی هستند که در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب می‌شوند. اگرچه نقدهایی به این طرح‌ها وارد می‌شود اما مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی عین قانون بوده و باید توسط دستگاه‌ها و نهادهای مجری به طور کامل به اجرا درآید. همچنین اگر ساخت و ساز در مناطق حریم گسل‌ها مجوز بگیرند ضروری است بارگذاری تراکم آ‌ن‌ها کنترل شوند.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ۷۵ درصد درآمد شهرداری‌ها را حاصل ساخت‌و‌ساز دانست و گفت: انتظار می‌رود درآمد شهرداری‌ها و منابع مالی آنها به منابع پایدار وابسته بوده و از انضباط مالی برخوردار باشند اما در عمل و واقعیت، شهرداری‌ها برای تامین حقوق کارکنان خود به فروش تراکم وابسته هستند.
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نظارت جدی دولت یازدهم بر عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مجری ساخت و ساز و همکاری شهرداری تهران در این دولت اظهار امیدواری کرد: امید است همکاری شهرداری با دولت سبب کاهش و در نهایت حذف تخلفات شود که برای رسیدن به این هدف باید منابع مالی شهرداری‌ها تقویت شوند.
حناچی با اشاره به اجرایی شدن طرح جامع شهر تهران از سال ۹۱ گفت: طرح جامع شهر تهران از سال ۹۱ اجرایی شده که طبق آن صدور هرگونه مجوز ساخت‌و‌ساز طبق ضوابط طرح صورت گرفته و این امر از راهبردهای طرح جامع شهری ناشی می‌شود.
در برنامه شب گذشته گفتگوی وی‍ژه خبری پژمان پشمچی معاون شهردار تهران و علیرضا خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز حاضر بودند.


منبع خبر: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت