شنبه 01 اردیبهشت 1403 ساعت: 10:20 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
نشریه کاردان فنی منتشر شد/ موذن: فرصت خدمت محدود است
دوشنبه 2 شهريور 1394
نشریه کاردان فنی با بررسی چالش‌ها و مسائل کاردان‌ها، معماران تجربی و سایر موضوعات روز صنعت ساختمان از سوی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان، در ابتدای این نشریه سرمقاله‌ای به قلم مهدی موذن رئیس سازمان درج شده که به مهمترین و البته چالشی‌ترین دغدغه‌های حوزه نظام کاردانی کشور پرداخته و مسئولان ذی‌ربط همچون دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مهندس ترکان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و مهندس هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را مورد خطاب قرار داده است.
همچنین در ادامه، گفتگوهای اختصاصی با حامد مظاهریان معاون وزیر راه وشهرسازی در زمینه توسعه شغلی کاردان ها و محمد سالاری رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص نقش مهم کاردان ها در نظام ساخت و ساز کشور در این نشریه آمده که قابل تامل است.
ارائه اخبار مهم سازمان و صنعت ساختمان کشور به علاوه گزارش و مطالب خواندنی و علمی از دیگر عناوینی است که در نشریه کاردان فنی قابل ملاحظه است.

اعضای محترم سازمان که علاقه‌مند به مطالعه کامل این نشریه هستند، می توانند جهت دریافت نسخه چاپی آن و تمدید اعتبار کارت عضویت خود به دفتر سازمان مراجعه فرمایند.

در ادامه متن کامل سرمقاله «فرصت خدمت محدود است» آمده که به شرح ذیل است.

فرصت خدمت محدود است

جناب آقای دکتر آخوندی- وزیر محترم راه و شهرسازی
جناب آقای مهندس ترکان- ریاست محترم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی
جناب آقای مهندس هاشمی- ریاست محترم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق سازمان نظام مهندسی

اجازه بدهید به اعتبار 42 سال خدمت در صنعت ساختمان کشور و 14 سال خون جگری که در سامان دادن به سازمان نظام کاردانی ساختمان کشیده ام و به حکم مأموریتی که هیئت مدیره های شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی کشور و استان تهران به من داده اند، این بار بدون مقدمه و به دور از هرگونه تعارف و تشریفات، واکاوی نسبت به وضعیت موجود ساخت و ساز و وضعیت اسفباری که سازمان های نظام کاردانی و کاردانهای فنی به جهت عملکرد اشتباه و غلط بعضی مدیران ذیربط به آن دچار شده اند، داشته باشم.

جناب آقای دکتر آخوندی

از سال 80 تاکنون جنابعالی چهارمین وزیری هستید که در منصب مذکور قرار گرفته اید، قبل از شما آقایان مهندس عبدالعلی زاده، مهندس سعیدی کیا و مهندس نیکزاد در جریان مشکلات ناشی از عدم بکارگیری کاردانها در ساخت و سازها قرار گرفتند و دستورات مفیدی هم داده اند، اما اینکه چرا مدیران میانی شان دستورات ایشان را اجرا نکردند، موضوعی است که در آن وزارتخانه تبدیل به اپیدمی شده و به نظرمیرسد در حال تسری به مدیران فعلی شما نیز می باشد.
جناب وزیر، وزیر پیش از شما جناب نیکزاد که به لحاظ تلاش بی وقفه اش در مسکن مهر به وزیر مسکن مهر مشهور شده بود، فرصت کافی نداشت تا به کاردانهای فنی فکر کند، حتی فرصت نداشت به مدیر کلش بگوید چرا با تصمیمات اشتباهت نسل کاردانها را ریشه کن می کنی ( البته ایشان نیز آن روزها باور نداشت که با عدم بکارگیری کاردانهای فنی در ساخت مسکن مهر، بسیاری از این ساختمانها نمی توانند استحکام لازم را داشته باشند، ولی شاید امروز که فرصت تفکر بیشتر پیدا کرده اند به این باور رسیده باشند، و چه بسا پشیمان شده باشند از اینکه چرا آن روزها اینجانب را احضار کرده و از اظهار نظر در مورد مسکن مهر منع نمودند) اما ای کاش شما نیز به جهت اینکه عمده وقتتان مصروف امور حوزه راه می شود، به وزیر راه مشهور نشوید. جناب وزیر جهت اطلاع عرض می نمایم که امروز نیز مانند گذشته تمام راه ها به سازمان نظام مهندسی ساختمان ختم می شود و این در شرایطی است که اکثر مشکلات موجود از رهگذر زیاده خواهی های آن سازمان بوجود آمده و مدیران آن وزارتخانه نیز به خوبی به این امر واقفند و بنا به اراده سازمان نظام مهندسی در گذشته و حال سازمان نظام کاردانی را در انزوا قرار داده و در 14 سال گذشته همواره این تز مسموم، مورد حمایت مدیران آن وزارتخانه بوده و محصول آن آماری است که جنابعالی در روز برگزاری آزمون پروانه اشتغال به شرح زیر اعلام فرمودید.
- تعداد مهندسان شرکت کننده در آزمون استان تهران 26.537 نفر
- تعداد کاردانهای فنی شرکت کننده در آزمون استان تهران 233 نفر
جناب وزیر جای تعجب است که جنابعالی با قرائت این آمار تعجب نکردید و انگاره آن را طبیعی پنداشتید.
جناب وزیر مگر جنابعالی و همه مدیران و کارشناسان اعتقاد ندارید که در هرم نیروی انسانی ساختمان سازی باید کاردان های فنی در قاعده باشند و مهندسان در رأس، و به نحوی فعالیت کنند که حداقل به ازای هر مهندس 3 نفر کاردان فنی وجود داشته باشد؛ حال که متوجه شدید در آزمون امسال به ازای هر کاردان فنی 114 نفر مهندس آزمون داده اند، چه دستوری دادید؟ آیا این موضوع را معضلی برای آینده ساخت و ساز میدانید و اگر میدانید آیا دستور آسیب شناسی این موضوع را صادر فرمودید و آیا دنبال مسببین این موضوع که چرا کاردانها از مقطع کاردانی فرار کرده و خود را به هر دری می زنند تا مهندس بشوند هم می گردید و مهمتر از همه، آیا دستور داده اید مدیرانتان اجازه ندهند بیش از این حق کاردانها تضییع شود تا کاردانهای باقیمانده نیز فرار را به قرار ترجیح ندهند؟
آقای وزیر خوب است بدانید در زمان وزارت جناب نیکزاد پس ا ز6 ماه بررسی هایی که آن وزارتخانه انجام داد نهایتاً طی ابلاغیه شماره 400/14438 مورخ 4/3/92 به کلیه ادارات مسکن و شهرسازی استانها ابلاغ گردید که کاردانها می توانند در شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر نظارت نمایند، اما جناب مهندس هاشمی رئیس وقت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درخواست نمودند تا این دستورالعمل لغو شود و متأسفانه لغو شد و جناب نیکزاد نیز هیچ عکس العملی نشان ندادند. آیا این سازمان نظام مهندسی است که خط مشی های اصولی را تعیین می کند یا آن وزارتخانه؟
و تعجب برانگیز تر از آن، اینکه هم اکنون همان دستور العمل بیش از 8 ماه است که مجدداً توسط دفتر تشکلهای حرفه ای بازبینی شده و جهت امضاء و ابلاغ به جناب دکتر مظاهریان ارائه گردیده؛ لیکن هنوز امضاء نشده و ظاهراً باید موافقت نظام مهندسی اخذ گردد تا ایشان امضاء و ابلاغ نمایند. ملاحظه می فرمائید که نفوذ نظام مهندسی پیکره مدیریتی وزارت راه و شهرسازی را نشانه گرفته و دیری نخواهد پایید که آثار زیان بار این چرخه معیوب بیش از این دامنگیر حوزه ساختمان سازی کشور خواهد شد.
و بازهم خوب است جنابعالی بدانید، آقایان همواره کاردانهای فنی را از نظارت منع نموده اند و گفته اند صحنه اصلی حضور کاردان ها در اجرای ساختمان است، اما اینک که اجرای ساختمان در تمام سطوح زیربنایی الزامی شده و کاردان های فنی و معماران تجربی که پروانه اشتغال آنها توسط این سازمان صادر گردیده، انتظار دارند که در اجرای ساختمان فعالیت نمایند. متأسفانه ملاحظه می شود آن وزارتخانه طی نامه شماره 430/16264 مورخ 31/03/94 باز هم سازمانهای نظام مهندسی را مخاطب قرار داده و مراتب اجرای ساختمان را به آنها ابلاغ نموده است.
جناب دکتر آخوندی حوزه مسئولیت مسئولان تا کجاست، چرا در صنعت ساختمان مدیران فقط جلوی پایشان را می بینند، چقدر خوب است مسئولان قبلی آن وزارتخانه وضعیت نا بسامان ساختمان سازی فعلی را که محصول عملکرد خودشان میباشد را ببینند و در نمره عملکرد خود تجدید نظر نمایند.
و به نظر میرسد چنانچه جنابعالی نیز دستور عاجل جهت رفع مشکلات این سازمان و اعضای آن را صادر نفرمایید، مطمئناً به زودی شاهد خواهیم بود اولاً هیچ کاردانی در کشور باقی نخواهد ماند و ثانیاً آثار زیان بار آن را به زودی در حوزه ساختمان سازی کشور ملاحظه خواهیم نمود.
با چنین اوضاع و احوال و در حالی که همه وزاری قبلی و مدیران آنها و کلیه کارشناسان، معترف نقش بی بدیل و تأثیر گذار کاردانها در حوزه ساخت و ساز هستند، می توانیم بگوییم:
- آیا ساختمان هایی که ساخته می شوند، استحکام لازم را دارند؟
- آیا عمر ساختمان ها از 30 سال افزایش خواهد یافت؟
- آیا شناسنامه فنی و ملکی که برای ساختمان ها صادر می شود کوچکترین ارزشی دارد؟
- آیا ممکن است مقررات ملی ساختمان در ساختمان ها رعایت شود؟
- آیا در وقوع زلزله هایی با ریشتر بالا، ساختمانهایی که باید مأمن مردم باشند مانند بم، مدفن آنها نخواهد شد؟
و بالاخره آخرین موضوعی که خوب است جنابعالی مطلع باشید، وضعیت بسیار نامطلوب اقتصادی سازمانهای نظام کاردانی است، به نحوی که حتی از پرداخت حقوق کارکنان خود عاجز شده اند.
جناب دکتر آخوندی مگر درآمد سازمانها از محل حق عضویت و بخشی از کارکرد اعضاء تأمین نمی شود؟
آیا تاکنون مدیران و کارشناسان آن وزارتخانه فکر کرده اند در شرایطی که نتوانسته اند شرایط ارجاع کار به کاردانها را فراهم نمایند، پس کاردانها درآمدی ندارند که درصدی از آن را به سازمان پرداخت نمایند و چنین عضوی که هیچ خیری از سازمان ندیده، آیا حتی حق عضویت خود را پرداخت خواهد نمود؟
هیچوقت فکر کرده ایم که چنین سازمانی هزینه های خود را چگونه باید تأمین نماید؟
و آیا خدا را خوش می آید که در چنین شرایط حاد اقتصادی که سازمان های نظام کاردانی با آن مواجهند، هزینه انتخابات هیئت مدیره را آن وزارتخانه از محل مطالبات این سازمان ها تأمین نماید.
عزیزان شاغل در وزارت راه و شهرسازی، این سازمان در 14 سال گذشته همه مراتب و مشکلات اشاره شده را با 4 وزیر- 4 معاون وزیر و 4 مدیرکل در میان گذارده و ایشان همگی مشکلات فوق را تأیید نموده و دستوراتی داده اند اما می بینیم که کاری نشده و توفیق خدمت در این حوزه را از دست داده اند، پس به نظر می رسد عمر خدمت کوتاه می باشد و به طریق اولی عمر حیات.

جناب آقای مهندس ترکان

جنابعالی از مدیران ارشد و پیشکسوت کشور بوده و هم اکنون یکی از مسئولیت هایی را که به عهده گرفته اید، ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد و از قضا همین مسئولیت را اینجانب در سازمان نظام کاردانی ساختمان دارم، شما شورای مرکزی نظام مهندسی را با شرایط آرمانی و با بودجه ای معادل 250 برابر بودجه شورای مرکزی نظام کاردانی تحویل گرفته اید و اینجانب این شورا را ظرف 12 سال گذشته با تحمل مصیبت های فراوان به این نقطه رسانیده ام و هم اکنون به جهت عدم توجه کافی مسئولان امر، کار به جایی رسیده که از پرداخت حق الجلسات اعضای شورا که از استانهای مختلف می آیند نیز عاجزیم و هم اکنون که به جهت کوتاهی و بی توجهی مدیران اسبق وزارت راه و شهرسازی، انتخابات شورای مرکزی این سازمان را که مدت 4 سال به تعویق افتاده و درخواست برگزاری آن را نموده ایم، متأسفانه وزارتخانه به جهت اینکه همه تلاش خود را معطوف به برگزاری انتخابات نظام مهندسی نموده، باز هم با نگاهی غیرمنصفانه حقوق این سازمان را در نظر نگرفته و اظهار نموده اند متعاقباً برگزار خواهد شد. حال برگزاری انتخاباتی که 4 سال به تعویق افتاده اولویت دارد و یا انتخاباتی که در موعد مربوطه انجام می شود؟
جناب ترکان در جلسه ای که در خدمتتان بودیم خیلی امیدوار برنگشتم، اما از آنجایی که امید همه مان به خداوند تبارک و تعالی می باشد، ناامید نیستم و اعتقاد دارم در کشوری که در ظلّ توجهات حضرت ولی عصر(عج) و با هدایت داهیانه ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری اداره می شود، آن سازمان که اعتبار تمول مالی آن بیش از اعتبار عملکرد آن می باشد، نمی تواند برخلاف نص صریح موادی از قانون اساسی کشور مانع فعالیت کاردانهای فنی شود، بخصوص که این ممانعت منجر به افت کیفیت ساختمان سازی گردیده، به نحوی که جنابعالی و سایر مسئولان را وادار نموده که در اجلاس اخیر اردبیل اعتراض شدید خود را به عمر کوتاه 30 ساله ساختمانهایی که احداث شده و می شوند را ابراز نمائید، مضافاً اینکه هر دو سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی براساس قانون نظام مهندسی مصوب سال 74 مجلس محترم تشکیل شده و آئین نامه های اجرایی هر دو سازمان به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است و از اعتبار و وجاهت قانونی یکسان برخوردار می باشند. جناب مهندس ترکان انتظار می رود با امعان نظر به اهمیت موضوع و قبل از اینکه جهت احقاق حق ده ها هزار نفر کاردان فنی ضرورت طرح مشکلات در مجلس محترم شورای اسلامی و یا نزد مسئولان محترم بالا دستی مطرح باشد، دستور فرمائید موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد.
1- آیا چراغ سبزی را که به هر دلیل مدیران وزارت راه و شهرسازی منتظر هستند شما نشان بدهید، روشن می نمائید تا بخشنامه نظارت کاردان ها در شهرهای با جمعیت زیر 50 هزار نفر که موجبات لغو آن توسط رئیس پیشین نظام مهندسی جناب مهندس هاشمی فراهم شد را مجدداً ابلاغ نمایند.
2- ظاهراً وزارت راه و شهرسازی بازبینی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و شیوه نامه ماده 33 را به جنابعالی محول نموده و براساس شنیده ها در بازبینی این شیوه نامه این سازمان و کاردانهای فنی از آنچه قبلاً بوده اند ضعیف تر دیده شده اند، اگر اینطور باشد حتماً راه مقاوم بودن ساختمانها و مطول شدن عمر آنها را همکاران شما چنین دیده اند؛ آیا شما هم چنین می بینید؟
3- چقدر خوب آسیب شناسی نموده اید و نامه شماره 20222 /ش م مورخ 09/04/94 را برای وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری مرقوم فرمودید و در آن صراحتاً به کمبود تکنسین ها (کاردان های فنی) در حوزه ساخت و ساز اعتراف نمودید و در فکر چاره جویی هستید، ولی جناب ترکان به پاسخ سوالی که در اردبیل از حضرتعالی پرسیدم و پاسخ نفرمودید، فکر کنید. برای چه نیاز به تربیت کاردانهای فنی بیشتر دارید، حتماً به منظور اینکه صنعت ساختمان نیازمند آنهاست، بسیار خوب مگر الان هم نیازمند نیست، پس چرا از کاردانهای باقیمانده استفاده نمی کنید که آنها هم به خیل مهندسان بیکار شما نپیوندند؟

جناب آقای مهندس هاشمی

اجازه می دهید با یاد و خاطره عزیز گرانقدر، مرحوم جناب آقای مهندس آقایی آغاز کنیم و از پیشگاه خداوند متعال درخواست نمائیم روح آن بزرگوار را قرین مغفرت و رحمت واسعه خودش قرار دهد.
جناب آقای مهندس هاشمی یادتان هست در جلسه کمیسیون عمران که خدمت عزیزان رسیده بودم و مشکلات سازمان را عنوان کردم و ایشان آن زمان در جایگاه رئیس کمیسیون عمران از جنابعالی به عنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان درخواست نمودند نسبت به کارهای ما رسیدگی و گره گشایی نمایید و از توان سازمان نظام کاردانی استفاده کنید و شما قول دادید و جلساتی را با اینجانب و جناب دکتر غفرانی برگزار کردید و ضمن تأکید ضرورت بکارگیری کاردانهای فنی، ضرب الاجل 10 روزه گذاشتید که در جلسه ای مشترک با حضور جنابعالی تفاهمنامه همکاری بین سازمانهای نظام مهندسی و نظام کاردانی تهران به امضاء برسد.
اما متأسفانه 10 روز شما شد ده ها روز و نهایتاً از انجام این کار استنکاف نمودید و ای کاش کار به اینجا ختم می شد که نشد و خوب است بدانید مشکلات ما وقتی بیشتر شد که شما درخواست لغو ابلاغیه نظارت کاردانها در شهرهای با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر را نمودید و جناب مهندس نیکزاد کوچکترین مقاومتی در مقابل این درخواست شما نکردند.
جناب مهندس هاشمی امروز که به موضوع نگاه می کنید فکر نمی کنید اگر از آن فرصت استفاده کرده و بین 2 سازمان تعامل بوجود می آورید، امروز شاهد این آشفته بازار وضعیت نظام مهندسی تهران و شرایط ناهنجار ساخت و ساز در تهران نبودیم.
جناب مهندس هاشمی همانطور که مستحضر هستید، مشکلات ما در وزارت راه و شهرسازی از وقتی شروع شد که شما اجازه دادید در زمان مسئولیت خودتان در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی همکاران شما طی نامه شماره 2619/ش م مورخ 16/5/91 به وزارت راه و شهرسازی اعلام نمایند کاردانهای فنی تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی ندارند و القاء این تفکر غیر علمی موجب شد که بعضی مدیران وقت وزارت راه و شهرسازی با تمسک به این موضوع و استخفاف کاردانهای فنی، عرصه را بر آنها آنقدر تنگ نمایند که امروز شاهد فرار کاردانهای فنی از مقطع کاردانی می باشیم که براساس آمارهای پیش گفتار، این ناهمگونی و این شکاف عمیق بین تعداد مهندس و کاردان فنی موجب این گردیده که دست استمداد جناب مهندس ترکان به سمت وزارت علوم دراز شود.
جناب مهندس هاشمی، محصول آن بی مهری ها و آن تعدّی که به کاردانها و این سازمان روا شده، وضعیت لجام گسیخته ساختمان سازی امروز می باشد.
توصیه این برادر کوچک به شما و سایر مسئولان ارشد حوزه ساختمان این است؛ حال که همه مسئولان و کارشناسان، حضور کاردانهای فنی در صحنه ساخت و ساز را یک ضرورت می دانند، بیائید گوش جان بسپاریم به فرمایشات گهربار مقام معظم رهبری و تا فرصت خدمت باقی است اقدامات لازم جهت استفاده مطلوب از اعضای این سازمان در ساختمان سازی به عمل آوریم.

- ما مثل بم زیاد داریم. یک زلزله شش و چند دهم ریشتری و این همه کشتار، تن انسان می لرزد. بنده سال گذشته بعد از قضیه بم با مسئولان دولتی و مسئولان ذیربط جلسات فراوانی داشتم. همه خیلی حرص خوردند برای این که این کارها انجام بگیرد. بحث ها و توصیه ها و تأکیدهای زیادی شد، کارهایی هم شده است، اما من می خواهم بگویم به این کارها باید اهتمام مضاعف داشت. تاکنون چند صد نفر در این زلزله اخیر کشته شده اند؛ این ما را با مسئولیت بزرگ خودمان بیشتر آشنا می کند.

مقام معظم رهبری- 5/2/83



منبع خبر: روابط عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان تهران



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت