پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت: 3:15 PM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

تازه‌ها و اخبار
دکتر شیبانی: ایجاد همبستگی ملی در صنعت ساختمان ضروری است
سه شنبه 11 آذر 1393
مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه‌و‌شهرسازی در سیزدهمین مجمع عمومی سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: ایجاد همبستگی ملی در صنعت ساختمان ضروری است و با انجام این مهم و ایجاد وفاق بین زنجیره‌های صنعت ساخت‌و‌ساز از جمله مهندسان و کاردان‌های فنی، معماران تجربی و کارگران ماهر «مهندسی ساختمان» توان و قدرت کافی پیدا می کند.
دکتر منوچهر شیبانی تصریح کرد: در برنامه های کوتاه‌مدت، پیرو جلساتی که با حضور اعضای شورای مرکزی سازمان‌های نظام کاردانی و نظام مهندسی ساختمان برگزار شد، به زودی نحوه نظارت کاردان ها تدوین و ابلاغ می شود.
وی افزود: از همه ظرفیت های قانونی، علمی و فرآیندها استفاده می کنیم تا کاردان ها در جایگاه واقعی شان قرار گیرند.
وی اظهار کرد: حذف هیچ بخشی از چرخه ساختمان به نفع «مهندسی ساختمان» نیست، لذا باید تلاش کنیم تا کاردان‌های فنی، معماران تجربی و کارگران ماهر نقش خود را به خوبی در این صنعت ایفا کنند.
دکتر شیبانی بیان کرد: شخصا به کاردان‌های فنی ایمان و اعتقاد دارم و این قشر جزء یکی از مهمترین و لاینفک زنجیره ساخت‌و‌ساز هستند.
وی با طرح این سوال که چرا تا کنون نتوانستیم از کاردان های فنی در جایگاه خودشان استفاده کنیم، گفت: به ‌جای تفکر جدا از هم، باید خرد جمعی در صنعت ساخت‌و‌ساز حاکم و به یک فرهنگ تبدیل شود.
مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه‌و‌شهرسازی با بیان این که در بخش اجرای ساختمان به کاردان ها خیلی چشم امید دارم، اظهار داشت: تلاش می‌شود کاردان ها را به جایی برسانیم تا آنانی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دادند، بخواهند از شرایط و مدارک قبلی خود (کاردانی) استفاده کنند.
مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان تهران: دغدغه های کاردان‌ها را رفع خواهیم کرد
مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت استفاده از کاردان‌های فنی در بخش ساختمان‌سازی گفت: دغدغه های کاردان‌های فنی را در حوزه ساخت‌و‌ساز رفع خواهیم کرد.
دکتر فریبرز واحدی افزود: ایجاد مکانی مناسب برای استقرار این سازمان جهت انجام امور اداری هشت‌هزار نفر عضو کاردان ضروری است، لذا باید بستری از سوی دولت فراهم شود تا مکانی آبرومند و در شان سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در اختیار آنان قرار گیرد.
وی با بیان این که چرخه ساخت و ساز ما در کشور معیوب است، اظهار داشت: کاردان‌های فنی حلقه مفقوده در ساختمان‌سازی هستند که باید به آنها توجه کرد.
دکتر واحدی تاکید کرد: نظام نامه ای تدوین شده که بر اساس آن تمام قول ها و وعده هایی که تاکنون از سوی وزارت راه و شهرسازی و مسوولان مرتبط به کاردان‌های فنی داده شده، در آن لحاظ شده‌است.
مدیر کل راه‌و‌شهرسازی استان تهران بیان کرد: در همه بخش ها یک حلقه واسطه باید دانش را به عوامل اجرایی منتقل کند و این حلقه واسط در صنعت ساخت‌و‌ساز همان کاردان‌های فنی هستند.
مهدی موذن: حضور کاردان‌های فنی، تحولی عظیم در صنعت ساخت و‌ ساز ایجاد می‌کند رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در این مجمع با اشاره به ضرورت حضور کاردان‌های فنی ساختمان در بخش ساختمان‌سازی، گفت: حضور کاردان‌های فنی، تحولی عظیم در صنعت ساخت‌و‌ساز ایجاد می‌کند. مهدی موذن حضور کاردان‌ها را در اجرای ساختمان‌سازی یک ضرورت دانست و افزود: برای بهبود کیفیت ساخت‌و‌ساز نمی‌توان فقط به مصالح استاندارد و طراحی مطلوب اکتفا کرد بلکه به‌کارگیری نیروی انسانی باصلاحیت مانند عناصر دیگر ساخت‌و‌ساز، دارای ویژگی و اهمیت خاصی است.
وی تصریح کرد: ساختمان‌سازی یک خط تولید است و همه افراد ذیصلاح باید در جایگاه خود نقش‌داشته ‌باشند تا مشکلات موجود رفع شود.
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به ریزش آمار کاردان‌ها و فرار آنها از مقطع کاردانی در چند سال اخیر، اظهار داشت: در پایان برنامه پنج ساله پنجم توسعه قرار بود تعداد کاردان‌ها دو برابر مهندسان باشد که این اتفاق نیفتاد و زمینه فعالیت کاردان‌ها در اجرای پروژه‌ها فراهم نشد.
موذن خطاب به حدود 600 نفر کاردان که در سالن همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی گرد هم آمده بودند، گفت: با توجه به ضرورت احداث نیاز مسکن در کشور و تعداد ساخت‌و‌ساز که طبق آمار یک میلیون در سال است، آیا نقش کاردان های فنی باز هم باید نادیده گرفته شود؟
وی مشکلات سیزده ساله این سازمان که به دلیل بی توجهی‌ها به وجود آمده را بیان کرد و خواستار حمایت مدیران ارشد صنعت ساختمان از کاردان های فنی شد.
موذن با بیان این که لازم است در تفکرها تغییر ایجاد شود، اظهار داشت: تفکر صرف «مهندس محوری» در صنعت ساختمان‌سازی کشور باید جای خود را به توجه بیشتر به «مهندسی ساختمان» بدهد تا منجر به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها شود.
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران با اشاره به زلزله خیز بودن کشور بر مقاوم سازی ابنیه تاکید کرد و افزود: حضور کاردان های فنی در حوزه‌های نظارت و اجرای ساختمان به‌عنوان تکمیل‌ کننده چرخه صنعت ساخت و ساز و حوزه نظارت بوده و مهر تاییدی است بر سلامت ساختمان ها در پروژه صدور شناسنامه فنی ملکی و به عبارتی موجب تضمین کیفیت و هویت یک ساختمان خواهد بود.
وی تاکید کرد: تا زمانی که حذف کاردان‌ها و بی‌توجهی به نظارت مستمر در ساخت‌و‌ساز وجود دارد و نقش و حضور موثر کاردان دیده نشود، مشکلات ساختمان سازی مرتفع نخواهد شد.
موذن تصریح کرد: توجه و اهمیت به نقش سازمان نظام کاردانی ساختمان در قالب قانون نظام مهندسی بوده و حق داریم معترض شویم که چرا ده ها هزار نفر کاردان در صنعت ساخت‌و‌ساز به کار گرفته نمی‌شوند؟ چرا 13 سال از فعالیت سازمان می‌گذرد و هنوز برای یک نفر کاردان فنی در استان تهران اشتغال‌زایی نشده‌است؟ اما متاسفانه همچنان شاهد معضلات ساختمان‌سازی هستیم.
وی اظهار داشت: اجرای نادرست پروژه‌ها، کوتاه بودن عمر مفید ساختمان‌ها نسبت به سایر کشورهای پیشرفته و خسارت‌های غیرقابل جبران ناشی از زلزله از معضلات مهم صنعت ساختمان در کشور محسوب می‌شود.
رییس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران در پایان از بخش های تصمیم‌گیر در صنعت ساختمان خواست اجازه ندهند که کاردان های فنی ساختمان و معماران تجربی بیش از این در حوزه های مختلف نادیده گرفته‌شوند. اگر می خواهیم وضعیت ساخت‌و‌ساز بهبود یابد، باید از این دو گروه نیروی انسانی(کاردان‌های فنی و معماران تجربی) در این صنعت استفاده شود.


منبع خبر: روابط عمومی سازمان



درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت