شنبه 01 اردیبهشت 1403 ساعت: 12:41 AM Tehran Construction Technician Organization (TCTO)
صفحه اصلی
صفحه نخست دربـاره سازمان
امور اعضاء
آموزش حرفه‌اي
نشريات تخصصي
آرشيو اخبار
همايش‌ها و نمايشگاه‌ها
نظرات و پيشنهادات
ارتباط با ما

 عناوين مرتبط   تازه‌ها و اخبار
 آرشيو اخبار
 دوربين كاردان
 آرشيو دوربين كاردان
 ارسال عکس برای دوربین کاردان
 چه خبر از سازمان؟
 گزارش تصويري
 دست نوشته‌های ریاست سازمان
 فیلم‌های ویدیویی سازمان
دوربين كاردان

نظرسنجي

خدمات رفاهي سازمان
سرمقاله نشریه کاردان
سه شنبه 13/03/1393
با توکل به خداوند متعال و با تکیه به بیش از 40 سال تجربه ای که در صنعت ساختمان اندوخته ام (بخصوص 12 سال مسئولیت در سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران) و تواماً ( حدود 5 سال مسئولیت در شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان) و با توجه به شناخت دقیقی که در این مدت به مناسبات و روابط پیچیده موجود بین برخی از مسئولین و ارگانهای ذیربط در این صنعت بدست آورده ام و بالاخره در مقام دفاع از دهها هزار نفر اعضاء زحمتکش و مظلوم این سازمان که تحت عنوان کاردان فنی ساختمان با تلاش و زحمت فراوان تحصیل نموده و تجربیات زیادی بدست آورده اند، اما مناسبات اشاره شده، اجازه حضور آنها در صحنه ساخت و ساز را نمی دهد، وظیفه خود می دانم تا در مقام دفاع از ایشان و شیوه روبه انحطاط ساختمان سازی در کشور، بعضی مسئولین ذیربط را مخاطب قرار داده و بخشی از مشکلات موجود را مطرح نمایم.
البته بعضی از دوستان، ضمن ابراز نگرانی، اینجانب را از نگارش چنین گزارشی منع نمودند که به ایشان عرض کردم، فراموش نکنیم که کشور اسلامی عزیزمان تحت توجهات مولا و مقتدایمان حضرت مهدی (عج) قرارداشته و هم چنین سایه رهنمودها و هدایت عالمانه مقام معظم رهبری در کشور گسترانیده است و هیچ مسئولی شهامت سوء استفاده از موقعیت شغلی خود و پرخاش به اینجانب را نخواهد داشت، لذا با استعانت مجدد از خداوند متعال، مسئولین ذیربط در حوزه ساختمان را که در سالهای گذشته و فعلی در مصدر امور بوده و در واقع سیاستگذاران اصلی حوزه ساخت و ساز کشور بوده و هستند را مخاطب قرار داده و با عرض پوزش از ایشان مطالب زیر را مطرح می نمایم:
- سخنی با مهندس هاشمی ( رئیس اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان) در آخرین روزهایی که نشریه زیر چاپ میرفت، مطلع شدیم که جناب مهندس هاشمی مسئولیت شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان را از دست داده اند و لذا ناگزیر از واژه (رئیس اسبق) استفاده گردید، که البته محل تأمل بوده و لازم است ما مسئولین صنعت ساختمان توجه داشته باشیم که دوره مسئولیت ما محدود بوده و لذا فرصت را برای خدمت به حوزه نیازمند صنعت ساختمان مغتنم بدانیم.
باید بگویم کاردانهای فنی ساختمان که بخش اصلی بدنه مهندسی ساختمان کشور هستند، متأسفانه خاطرات مثبتی از دوران مسئولیت ایشان نداشته و اعتقاد دارند، ایشان با لغو بخشنامه شماره 400/14438مورخ 04/03/92 وزارت راه و شهرسازی مانع حضور کاردانهای فنی در حوزه ساخت و ساز کشور شدند و با این اقدام عجیب خود کاردانها را از حق استفاده از صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال محروم نمودند و شرایط را برای یکسویه نگری سازمان نظام مهندسی مهیا نمودند و همه اینها در شرایطی است که همه مسئولین متفق القول حضور کاردانها را در حوزه ساخت و ساز موجب ارتقاء کیفیت ساختمان سازی می دانند.
(حال چگونه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان که خود تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی فعالیت می نمایند، مبادرت به لغو بخشنامه وزارتخانه می نمایند و در عین حال جناب مهندس نیکزاد، وزیر محترم وقت راه و شهرسازی به جای دفاع از حقوق کاردانها و سلامت ساخت و ساز سکوت نمودند را باید در حوزه همان مناسبات و روابط پیچده ای توجیح نمود که در صدر گزارش به آن اشاره نمودم).
البته کم لطفی جناب مهندس هاشمی به کاردانهای فنی به این مورد خلاصه نشده و از دوره مسئولیت ایشان باید بعنوان دوره استخفاف کاردانهای فنی نام برد، تا آنجایی که با کمال شگفتی ملاحظه می گردد معاون اجرایی ایشان طی نامه شماره 2619/ش م مورخ16/05/91 که به وزارت راه و شهرسازی ارسال می نماید،ضمن تلاش در جهت تضعیف کاردانهای فنی، در فراز 6 نامه مذکور صراحتاً کاردانهای فنی (فوق دیپلم های ساختمان) را فاقد تحصیلات آکادمیک عنوان می نماید.
برادر بزرگوار جناب مهندس هاشمی، بی تردید جنابعالی منشاء خدمات ارزشمندی در حوزه های مختلف مدیریتی کشور بوده اید اما متأسفانه در دوره مسئولیت خود در نظام مهندسی اجازه دادید تا این گونه به تخریب جایگاه کاردانهای فنی پرداخته شود و بعضی مدیران میانی وزارت راه و شهرسازی نیز با این تفکر همسو شده و مانع فعالیت کاردانهای فنی گردیدند تا آنجا که هم اکنون بسیاری از کاردانهای فنی به فکر (فرار از مقطع کاردانی) افتاده و به صور مختلف تلاش نموده اند که به مدرک ( مهندسی) مزین شوند و هم اکنون درصد قابل توجهی از کاردانها یا مهندس شده اند و یا دارند می شوند و شما و ما خوب می دانیم که با وارونه شدن معادله ( به ازاء هر مهندس 2 نفر کاردان فنی) به ( به ازاء هر کاردان فنی 2 نفر مهندس) چه فاجعه ای در آینده در صنعت ساخت و ساز بوجود خواهد آمد.
البته به نظر نمی رسد کسی آن روز از ما سوال کند که چرا هرم نیروی انسانی دست اندرکار ساخت و ساز کشور معکوس شده، ولی بهتر است یا هم اکنون که فرصت باقی است نسبت به احیاء جایگاه کاردانهای فنی و بکارگیری آنها در ساختمان سازی اقدام نمائیم و یا حداقل خود را آماده پاسخگویی به وجدان خود در آن روز نمائیم.
جناب مهندس هاشمی خوشبختانه هم اکنون جنابعالی ریاست کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی را به عهده دارید و از چندین ماه پیش تاکنون مدافع جدی ضرورت تغییر و اصلاح قانون نظام مهندسی هستید و همانطور که می دانید همه مدیران دولتی و بخش خصوصی و کارشناسان ذیربط اعلام نموده اند اصلاح قانون در حدی که در ابتدا عنوان شده، به هیچ وجه معضلات عدیده ای را که هم اکنون در این حوزه وجود دارد را مرتفع نخواهد نمود، لذا توصیه می شود به نقطه نظرات اعلام شده توسط این سازمان در جلسات کارشناسی مربوطه که در حضور جنابعالی عنوان گردیده توجه نموده و تلاش نمائید در تغییرات قانون نظام مهندسی و تصویب سایر قوانین، شرایطی فراهم گردد تا ضمن رفع محدودیت ها و مشکلات موجود که موجب عدم حضور کاردانهای فنی در حوزه ساخت و ساز گردیده، موارد ذیل را که مشکلات اصلی امروز صنعت ساختمان است، مدنظر قرار گیرد.
1-شناسنامه فنی ساختمان که فعلاً بدون حضور کاردانهای فنی و معماران تجربی در کارگاه بصورت صوری صادر می گردد، بصورت واقعی صادر گردد که موجب هویت واقعی ساختمان بشود. 2-مقرر بوده کارگران ماهر ظرف 10 سال آموزش دیده و کارت مهارت فنی بگیرند، ولی متأسفانه علیرغم سپری شدن 18 سال حدود 20% آنها دارای کارت مهارت فنی هستند، لذا ضرورت دارد تمهیدات لازم جهت آموزش و صدور کارت فنی برای بقیه آنها بعمل آید.
3-شیوه ساخت و ساز در کشور یکپارچه شده و قوانین متفاوت برای ساخت پروژه های عمرانی و ساخت و ساز شهری بصورت جداگانه نداشته باشیم.
4-ترازوی موجود در سازمانهای نظام مهندسی که برای توزین میزان مهارت و توانمندی مهندسین بکار گرفته می شود برچیده شده و اینهمه شأن مهندسین و کاردانهای فنی را به سخره نگیریم و اجازه رقابت مثبت و رشد و تبلور توانمندی را به آنها بدهیم.( همانگونه که در حوزه پزشکی کشور شاهد آن هستیم). 5-تحقق مفاد ماده 29 قانون نظام مهندسی مبنی بر تعیین تکلیف جهت کلیه صنوف و حرف ساختمانی.
6-عملیاتی شدن آموزشهای فنی و تکمیلی جهت مهندسین و کاردانهای فنی که در ماده 4 قانون نظام مهندسی پیش بینی شده است.
7-ایجاد انگیزه برای مهندسین جهت حضور و تعیین تکلیف خود در مجامع عمومی که تشکیل می شود، به نحوی که بیش از 3% فعلی باشد. ( بخصوص استان تهران) 8-اصلاح ساختار نظام مهندسی به نحوی که بتوانند اولاً از وظیفه صِرف نظارتی خارج شده، ثانیاً در آینده به وظایف اصلی خود که همانا توسعه مهندسی در کشور می باشد بپردازد.
9-توجه بیشتر به حوزه فرهنگی در صنعت ساختمان و تقویت روحیه تقید به اخلاق حرفه ای و وجدان کاری مهندسین و کاردانهای فنی، جهت به حداقل رساندن خسارات مالی و جانی.
10-مهیا نمودن زیرساخت ها جهت امکان توسعه سریع صنعتی سازی ساختمان در کشور.
11-تهیه و تدوین برنامه جامع مسکن کشور جهت پیشگیری از اعمال سلائق شخصی و موازی کاری و امکان دست یابی به برنامه دراز مدت.
12-تهیه و تدوین قانون حمایت از فعالین و سرمایه گذاران در صنعت ساختمان کشور جهت افزایش امنیت شغلی و تقلیل ضریب ریسک پذیری و مقابله با مخاطرات اقتصادی.
13-ایجاد محاکم قضایی و دادگاههای تخصصی جهت رسیدگی فنی و اصولی به مشکلات حقوقی فعالین در حوزه ساخت و ساز جهت پیشگیری از تضییع حقوق حرفه ای آنها.
14-امکان عملیاتی شدن بودجه های پیش بینی شده در بخش عمرانی کشور جهت نجات هزاران پروژه عمرانی نیمه کاره که پیوسته در معرض استهلاک هستند.
15-تقویت و تعمیق ارتباطات دو سویه بین دانشگاهها و مجامع علمی و بازار کار در صنعت ساختمان.
16-تسهیل فرآیند صدور خدمات فنی و مهندسی
17-ایجاد شرایط تسهیل بازسازی و احیاء بافت های فرسوده که در صورت وقوع زلزله می تواند جان میلیونها انسان را به خطر بیاندازد.
18-ایجاد تمهیدات جدی جهت پیشگیری از ساختمان سازی توسط افراد بی صلاحیت که همانا به باد دادن سرمایه های ملی کشور می باشد.
-سخنی با دکتر آخوندی ( وزیر محترم راه و شهرسازی)
جناب آقای دکتر آخوندی، بیش از 12 سال از تشکیل و استقرار سازمان نظام کاردانی ساختمان سپری گردیده و شما چهارمین وزیری هستید که در این مدت سکان هدایت وزارت راه و شهرسازی را بدست گرفته اید، اینجانب، جنابعالی را از شخصیت های فرهیخته صنعت ساختمان میدانم و با انتصاب شما در مصدر امور شادمانی خودمان را ابراز نمودیم، اما با توجه به شرایط موجود و به حکم وظیفه ای که در چارچوب مسئولیت محوله به عهده دارم و با کسب اجازه از جنابعالی قدری صریح تر و واقع بینانه تر مطالب را بیان می نمایم.
سه وزیر محترمی که قبل از جنابعالی عهده دار مسئولیت وزارتخانه بودند یعنی آقایان مهندس عبدالعلی زاده- مهندس سعیدی کیا و مهندس نیکزاد همگی معتقد بودند حضور کاردانهای فنی در صحنه ساخت و ساز بی تردید موجب ارتقاء کیفیت ساخت و ساز می شود و کاردانهای فنی را حلقه اصلی اتصال در سلسله مراتب اجرایی کارگاهها قلمداد نمودند و تا آنجا که از فرمایشات جنابعالی استنتاج می شود، شما هم با جدیت به حضور کاردانها اعتقاد دارید و آقایان مهندس آقایی و مهندس هاشمی روسای اسبق و فعلی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز همین گونه می اندیشند.
با این مقدمه پس چرا ظرف 12 سال گذشته با سازمانی که منبعث از قانون نظام مهندسی مصوب سال 74 مجلس شورای اسلامی بوده و آئین نامه اجرایی آن در سال 79 به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده، اینهمه بی مهری شده و می شود، چرا بین 2 سازمان نظام مهندسی و نظام کاردانی که به لحاظ جایگاه قانونی هیچ تفاوتی با هم ندارند اینهمه تبعیض قائل می شویم، نکند خدای ناخواسته یکی از دلائل آن حس تعلق خاطری است که آقایان مسئولینی که برخاسته از سازمان نظام مهندسی هستند، به آن سازمان دارند (البته ناخودآگاه) یادش بخیر در ملاقاتی که در سالهای گذشته با آقای مهندس ثمره هاشمی دستیار ارشد رئیس جمهوری اسبق داشتیم، ایشان نیز مانند سایرین اعتقاد راسخ خود را به ضرورت حضور کاردانهای فنی ابراز نموده لیکن در انتها اعلام نمودند ( چه کنیم که قلم شما در دست مهندسین است) که اگر این جمله درست باشد، ایشان که ظاهراً قدرت لازم جهت پیشگیری از ظلمی که به کاردانهای فنی می شود را نداشتند و ابتکار عمل لازم جهت و ایجاد اعتدال در مناسبات بین 2 سازمان را نداشتند، اما شما که دارید، موضع گیری های جنابعالی از جمله ضرورت توجه به حفظ و کرامت حقوق شهروندان در مدیریت شهری- یکدست سازی حوزه ساخت و ساز در کشور و آزادسازی حوزه فعالیت مهندسین ( بجای اعطاء صلاحیت اجباری به آنان) که منجر به پویایی مهندسین و رشد کمی و کیفی حوزه مهندسی کشور خواهد شد، نشان از تفکرات برجسته و شجاعانه و حق جویانه جنابعالی دارد که موجب مباهات جامعه مهندسی است، آیا در این شرایط هم ما باید بنشینیم و شاهد نابسامانی های موجود در حوزه ساخت و ساز باشیم و علیرغم شناختی که به میزان مقاوم بودن ساختمانها داریم بجای اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم، همه منتظر بمانیم تا باز هم یک بم دیگر تکرار بشود و همه مسئولین در رده های مختلف فریادمان بلند بشود که چرا این اتفاق افتاد، چرا اینهمه خسارت ببار آمد و بعد از مدتی همه چیز را فراموش کنیم.
خداوند سلامت بدارد سرکار خانم معصومه ابتکار، مدیر محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور را که ظرف چند ماه گذشته 2 موضوع (خطر انقراض نسل یوز آسیایی و محو تدریجی دریاچه ارومیه) را آنقدر پی گیری کردند تا جائیکه بالاخره تصویر یوز را منقش به پیراهن ورزشکاران غیور کشور عزیزمان به صحنه جام جهانی فرستادند و مسأله خطر خشک شدن دریاچه ارومیه نیز امروز به یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولین بلند مرتبه کشور تبدیل گردیده.
آیا خطر ضربات سهمگین زلزله، مهلک تر از خطر ریز گردهای نمکین دریاچه ارومیه نیست؟ پس چرا مسئولین و مدیران آن وزارتخانه اینقدر نسبت به موضوع زلزله و بکارگیری کاردانهای فنی بی تفاوت هستند، کدام خطر برای کشور حادتر است؟
جناب وزیر آیا وقت آن نرسیده که پس از 12 سال از اعمال نظر مستقیم و سلیقه ای مدیران اسبق و فعلی دفتر تشکلهای آن وزارتخانه در مورد تعیین تکلیف کاردانهای فنی پیشگیری شود، آیا شما می دانید که این برادران در دفتر خود ترازوی فرضی گذاشته و صلاحیت کاردانهای فنی را در آن توزین می نمایند و براساس سلیقه ایشان تاکنون این صلاحیت از 400 مترمربع تا 2000 مترمربع متغیر بوده.
آیا شما می دانید مدیر محترم این دفتر صراحتاً اعلام نموده با حضور کاردانهای فنی در صحنه ساخت و ساز ( کار از اینکه هست بدتر می شود)
و همین مدیر محترم 8 ماه از دوره خدمت خود را در دوره وزارت جنابعالی طی نموده و ما پذیرفته ایم که شما وقت ندارید با ما ملاقات نمائید، اما آیا مطلعید که ایشان نیز در 8 ماه گذشته حتی 8 دقیقه وقت خود را به ما تخصیص نداده اند.
جناب وزیر اگر امروز در حوزه ساخت و ساز شاهد وضعیت نابسامان و متلاطم هستیم، محصول تصمیمات سلیقه ای و نادرستی است که در دوره های پیشین اتخاذ شده و چنانچه به قانون تمکین نکنیم و کماکان سلیقه ای و بخشی تصمیم بگیریم، نتیجه کار تغییری نکرده و به همین صورت باقی خواهد ماند و اگر تدبیری اتخاذ نگردد علیرغم تلاشهای طاقت فرسای جنابعالی، در پایان دوره خدمت که خیلی زود سپری می شود باید همه با هم انگشت تحیر به دهان بگیریم که چرا فرصت خدمت اینقدر زود سپری شد.
جناب وزیر آیا شما می دانید که جمعیت کاردانهای کشور به شدت تنزل یافته و جمعیت مهندسین به نحو بی تناسبی افزایش یافته است و این امر صرفاً به جهت نا امیدی کاردانهای فنی از شرایط موجود بوده که (فرار از مقطع کاردانی) را ترجیح داده و این موضوع موجب معکوس شدن معادله ( کاردانهای فنی باید حداقل 2 برابر مهندسین باشند) گردیده و آثار مخرب آن در صنعت ساختمان در سالهای آتی نمایان خواهد شد.
آیا مدیران آن وزارتخانه علیرغم این معضل که دامنگیر صنعت ساختمان گردیده حاضرند کماکان از سیاست های باز دارنده خود در زمینه عدم حضور کاردانهای فنی در ساخت و ساز دفاع نمایند. و آیا جنابعالی مطلعید در همین روزها که مدیران آن وزارتخانه با نمایندگان سازمان نظام مهندسی جلسه تشکیل داده و در مورد اصلاحیه قانون نظام مهندسی تصمیم می گیرند کماکان تمایلی برای دعوت از نماینده سازمان نظام کاردانی ندارند.
و آخرین نکته اینکه جناب وزیر مطلع باشید در استانهایی مانند فارس و گیلان که در حوزه ساختمان سازی موفق هستند بدلیل بکارگیری کاردانهای فنی است و در استانهایی مانند تهران که معیوب ترین ساختمانهای نوساز را می توان در آن یافت نتیجه عدم بکارگیری کاردانهای فنی است.
جناب وزیر، ضمن پوزش مجدد از محضر حضرتعالی به عرض می رسانم : رجاء واثق دارم که جنابعالی به حرمت 42 سال خدمتی که در صنعت ساختمان کشور انجام داده ام، دستور رسیدگی جدی به مشکلات اشاره شده و تعیین تکلیف قطعی جهت بکارگیری کاردانهای فنی در حوزه ساختمان سازی کشور را صادر خواهید فرمود.
مهدی موذّن – رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان و رئیس استان تهران





درباره سازمان   |   امور اعضاء   |   آموزش حرفه‌اي   |   نشریات تخصصی   |   آرشیو اخبار   |   همایش‌ها و نمایشگاه‌ها   |   نظرات و پيشنهادها   |   ارتباط با ما   |   صفحه اصلي
کلیه حقوق این سایت متعلق به سازمان نظام كارداني ساختمان استان تهران است. (١٣٩٧-١٣٨٨)
آخرین تاریخ به روز رسانی سایت: 22/03/1402
طراحی و پشتيباني سایت: گروه مهندسی افرا سافت